به گزارش پایگاه خبری تحلیلی شهرستان دهاقان “دهاقان نا”، مدیران فرهنگی شهرستان دهاقان در همایش آموزش سواد رسانه ای شرکت نمودند.
حضور مدیران فرهنگی شهرستان دهاقان در همایش آموزش سواد رسانه ای (بازیهای رایانه ای – شبکه های اجتماعی – فضای مجازی معاونت جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان)


آموزش سواد رسانه ای عنوان همایشی که توسط معاونت جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان و با همکاری موسسه فرهنگی شهید صیاد شیرازی اصفهان برگزار گردید.
در این مراسم که با رویکرد فضای مجازی و رسانه ، آموزش ، فرصت ها و تهدیدها و با نگاه ویژه به شبک های اجتماعی و بازیهای رایانه ای برگزار گرید، بیش از 200 نفر از فعالان فرهنگی استان اصفهان شرکت داشتند.
سردار یاحی معاون امنیتی و سیاسی استاندار با اشاره به اتفاقات اخیر مهم استان بر ضرورت ارائه تحلیل درست و روشنگری در حوزه آفات اجتماعی تاکید کرد.
دکتر حمید ضیایی پرور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور در این مراسم با اشاره به نقش بارز شبکه های اجتماعی در زندگی امروزی به معرفی ساختار و تاریخچه اینترنت و همچنین بررسی بعضی از پربازدیدترین سایت های جهان پرداخت.

دکتر اسکندری پور در ادامه همایش سواد رسانه ای به مبحث بازیهای رایانه ای پرداخته و افزود بازیهای رایانه ای به عنوان یکی از مهمترین اجزاء زندگی انسانها در آمده و سن خاصی هم ندارد . بازی ها نه تنها در همه جا حضور دارند بلکه در حال اجتماعی و گروهی شدن هستند. همچنین بازیهای آنلاین به یک پدیده جهانی تبدیل شده اند.
اسکندری پور، بازیهای رایانه ای را یک رسانه اجتماعی دانست و گفت هنگامی که مابدانیم با یک رسانه مواجهیم، بدنبال ارتباط با آن هستیم .
از جمله بازیهای رایانه ای میتوان باز یهای گروهی –آنلاین –موبایل و اجتماعی را نام برد. در تجمیع اهداف بازیها می بینیم که تکنولوژی های اجتماعی در بازی و صنعت بازی ها و باز ی در شبکه های اجتماعی و ترکیب تکنولوژی ها میتواند فرهنگ های مختلف را به هم نزدیک کند و این ایده خیلی هم دور از ذهن نیست .باید بدانیم که بازی های آنلاین دوستی هایی فراتر از دوستی های اجتماعی ایجاد نموده است .
دکتر اسکندری پور افزود: باید بدانیم که آمار افرادی که به بازیهای رایانه ای روی آورده اند، بسیار بالاو همچنین در آمد حاصله از بازیها زیاد می باشد .و تازمانی که حجم بازیهای رایانه ای را ندا شته باشیم نمیتوانیم ببینیم چه اتفاقی در دنیا می افتد. صنعتی که سالانه بیش از 100 میلیارد دلار گردش مالی دارد.
اسکندری با نام بردن از گیمر به عنوان کسی که باز ی رایانه ای را دنبال میکند گفت: از هر 5 نفر گیمر، 2 نفر خانمها هستند و تعداد 20میلیون در ایران گیمر محسوب میشوند و متوسط ساعتی که در هفته میگذرانند، 18 ساعت میباشد .
در ادامه ایشان با اشاره به انواع بازیها و بازیگران افزود: ما در حوزه بازیهای رایانه ای کار جدی نکرده ایم و در برخورد با بازیها در سطحی ترین حالت برخورد نموده ایم .
اسکندری پور ادامه داد: خانواده ها باید بر بازیهای رایانه ای کودکان خود نظارت و آنها را برای تهیه بازیها همراهی و و الزاما باید به نظام رده بندی آشنا باشند و در هنگام تهیه بازیها سعی کنند که ضمن مشاوره و صرفا مخالفت، بازیهای مفید و خوب را برای آنها تهیه تا جایگزین برای آنها باشد و باید دانست که ذهن کوکان و نوجوانان برعکس ذهن ماست.
وباید در همین راستا قوانینی را در خانه وضع نمود تا طبق آن از بازیها استفاده شود.
در ادا مه برنامه نماز به جماعت برگزار گردید که از نکته های خوب همایش بود .

در همایش سواد رسانه ای پخش قسمتی از سخنان امام خامنه ای (مدظله ) را داشتیم که ایشان فرمودند: رویکرد مادر برابر تهاجم دشمن نباید رد کردن باشد بلکه باید قبل از ورود روشها و سبکها به کشور شناسائی تا بتوانیم آنها را کنترل نمائیم و بعضا به شکل صحیح تر تغییر داده تا دشمن نتواند ما را غافلگیر کند .

سرهنگ مرتضوی کارشناس نیروی انتظامی استان از دیگر سخنرانان همایش بود، که با اشاره به در صد بسیار بالای کاربران فضا ی مجازی در کشور که حدود 36میلیون و 500 هزار نفر میباشد؟، در صد جرائم فضا ی مجازی را بالا دانست و افزود: هم اکنون 21 در صد از جرائم اخلاقی است و این جرائمی است که به پلیس مراجعه شده است.
دکتر رستمی سخنران پایانی همایش در ترسیم فضای مجازی گفت :فضا ی مجازی فرصت بسیار مناسبی است برای سرمایه گذاری و اشتغال جوانان، و آمار می گوید: روزانه 20 میلیون جوان و نوجوان ساعتها وقت خود را با اینترنت و بازیهای رایانه ای میگذرانند. ایشان باتاکید برساخت بازیهای بومی و سرمایه گذاری در بازیهای اینترنتی فرصت را غنیمت، و خواستار دقت در استفاده درست از این فضا شدند .
رستمی با اشاره به اینکه براساس آمار 1.5 درصد فضای مجازی اختصاص به مسائل غیر اخلاقی و 98.5 در صد مسائل دیگر که اشتغال یکی از آنهاست، گفت: اگر جامعه جوان ما بخواهد منتظر سیاستگذاران باشد، حتما باید چند نسل از خودش بگذرد و تجربه نشان داده هر تغییر اثر گذار در جامعه توسط جوانان اتفاق افتاده و نه سیاستمداران.
جامعه جوان منتظر هیچ کس نباشد و ما تابخواهیم بدانیم که تهدید نیست باید چند دوره متوالی را بگذارنیم از فرصتهای آموزشی – فرهنگی – اقتصادی و اشتغال و بین الملل به نفع خودتان استفاده کنید . رستمی بااشاره به 2 نکته مهم در فضا ی مجازی، که یکی وجود کاربر موثر در فضای مجازی است ودوم باید سواد رسانه ای خود و جامعه را بالا ببریم .
عموم کاربران فضا ی مجاز ی حضورشان در فضا ی مجاز ی ولگردی مجازی است و با ید بتوانیم در فضا ی مجازی تولید محتوای موثر داشته و از فرصت های جهانی که در اختیار ماست، در راستای منافع شخصی و اجتماعی خویش استفاده کنیم .
رستمی در پایان به عنوان مسئول کمیته فضا ی مجازی وزارت ورزش و جوانان در خصوص موارد ذیل از توانمندان و علاقمندان دعوت به همکار ی نمود و اعلام حمایت کرد:
1- جوانان که تا 29 سال سن دارند و از وزارت ورزش و جوانان مجوز داشته و در حوزه فضای مجازی طرحهائی دارند، که بتوان حضور موثر در سطح شهر، استان و کشور داشت حمایت مالی و معنوی مینمائیم
2- کسب و کارهای فضا ی مجازی
3- طرحهائی که منجر به توانمند سازی جوانان و نوجوانان در فضای مجازی می شود
4- حوزه سواد رسانه ای به جامعه جوان و فرهنگسازی در حضور بهینه جوانان در فضا ی مجازی کشور
5- طرحهای مربوط به توسعه زبان فارسی در فضای مجازی و اینکه ماباید حوزه نفوذمان را از نیم درصد در فضا ی مجازی بالاتر ببریم .
در پایان همایش مجری برنامه بجا ی تشکر از دکتر رستمی از سرهنگ رستمی تشکر نمود .
همچنین کارت ها ی افراد حاضر در همایش تا ده روز دیگر آماده و به آنها تحویل داده می شود، در این همایش پک فرهنگی ارائه گردید .

همچنین در این همایش در پاسخ به توهین ها به ساحت نبی اکرم حضرت محمد (ص) آهنگی با عنوان لبیک یا محمد (ص) با همکاری موسسه فرهنگی شهید صیاد شیرازی رونمایی شد. خواننده این اثر پویا بابایی چهره متفاوت این همایش بود.
لینک مشاهده و دانلود موسیقی

