دهاقان‌ بیدار

نقش اروپا در کم رنگ شدن خودرو چینی در ایران/قیمت خودرو داخلی تغییر نمی‌کند

کدخبر: 17046
مرداد ۱۴, ۱۳۹۴ در ساعت ۱۰:۲۴ ق٫ظ

 

به گزارش دهاقان نا به گزارش سایت خبری «رازق»، با توجه به اظهارات مقامات مسئول قبل از جمع بندی توافق هسته‌ای بازار ایران در روزهای منتهی به نتیجه‌گیری جلسات مذاکرات هسته‌ای در وین در تب و تاب خاصی به سر می‌برد.

مقامات ارشد اجرایی کشور بارها اعلام کرده بودند که روند اقتصاد کشور بعد از توافق رنگ رونق به خود می‌بیند و در پی آن همه مشکلات و معضلات اقتصادی کشور درمان می‌شود. در این بین بازار خودرو ایران از جمله مواردی است که از این کش و قوس بی نصیب نمانده است.

بعد از جمع بندی توافق هسته ای و در زمانی که مجلس شورای اسلامی و شورای امنیت ملی کشور موظف به بررسی متن توافقنامه هسته ای هستند سفر مقامات اروپایی به ایران گمانه زنی باز شدن پای خودروسازان اروپایی به بازار خودرو ایران را بیش از هرچیزی تشدید می‌کند و بی شک این موضوع کاهش استقبال مردم از خودروهای وارداتی چینی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین می‌توان گفت اروپایی ها چه در پشت میز مذاکره باشند یا در کسوت مقامات ارشدشان به ایران سفر کنند، توانسته‌اند خودرو چینی را در بازار ایران از رونق بیاندازند.

ورود خودروهای خارجی به کشور 6 تا7 ماه طول می‌کشد

غلامحسین قاسمیان رییس اتحادیه نمایشگاه‌های اتومبیل در گفت و گو با خبرنگار «رازق» با اشاره به دلایل کاهش استقبال مردم از خودروهای چینی، اظهار کرد: پایین بودن کیفیت خودروهای چینی از جمله دلایل کاهش اشتیاق مردم برای خرید این خودروها است.

وی مناسب بودن قیمت خودروی چینی برای خریدار ایرانی را علت فروش ویژه آن در کشور در مقایسه با خودروهای وارداتی دیگر نام برد و افزود: مردم به امید ورود خودروهای باکیفیت تر بعد از امضای توافق ایران با 1+5 از خریدن خودروهای چینی دست نگه داشته اند.

رییس اتحادیه نمایشگاه های اتومبیل در رابطه با تغییر قیمت خودروهای داخلی، با بیان اینکه ورود خودروهای خارجی به کشور حدود 6 تا7 ماه طول می کشد، اظهار کرد: بعد از آن نباید انتظار کاهش قیمت خودروهای داخلی را داشت چون تعیین قیمت ها در دست وزارت صنعت، معدن و تجارت است و از سوی دیگر شورای رقابت هم اعلام کرده که قیمت ها کاهش پیدا نمی کنند.

نگاه سیاسی مسئولین به صنعت خودروی کشور

نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار «رازق» با انتقاد از واردات خودروهای چینی به کشور، گفت: مسئولین به صنعت خودروی کشور با دید بنگاه سیاسی نگاه کردند.

وی با بیان اینکه واردات خودروهای بی کیفیت چینی به کشور، خیانتی بزرگ به صنعت خودروسازی ایران بود، افزود: این در حالی است که مردم چین خودشان از خودروهای تولید چین استفاده نمی کنند.

خودروهای چینی در بازار ایران کمرنگ تر می شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه این مطلب تصریح کرد: پیش بینی ما هم این است که با ورود خودروهای باکیفیت تر خارجی، خودروهای چینی در بازار ایران کمرنگ تر می شود.

قاضی پور با بیان اینکه قیمت ها تغییر چندانی نخواهد داشت، اظهار کرد: تغییر قیمت خودروها ارتباطی به واردات خودرو ندارد و عمدتا  براساس ساختار مدیریتی است.

وی در پایان اعطای تسهیلات سرمایه در گردش، عرضه مستقیم خودرو، منحل کردن شرکت های مازاد خودروسازی و افزایش تولید را از راهکارهای کاهش قیمت خودرو در ایران برشمرد.