سالانه نیاز به یک میلیارد دلار سرمایه گذاری برای نوسازی ناوگان هوایی است
کدخبر: 2230
آذر ۱۶, ۱۳۹۲ در ساعت ۱۱:۳۰ ق٫ظ
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری اطلاعرسانی شهرستان دهاقان “دهاقاننا” به نقل از ایرنا، علیرضا جهانگیریان روز شنبه در مراسمی به مناسب روز جهانی هواپیمایی کشوری افزود: گرچه تعداد کل ناوگان هوایی مسافری کشور با 70 درصد افزایش از حدود 140 فروند به 240 فروند افزایش یافته است، اما به دلیل افزایش عمر هواپیماهای موجود و ورود هواپیماهای مستهلک و عدم دسترسی به قطعات و سرویس های تعمیراتی مناسب، عملا تعداد ناوگان فعال کشور فقط 20 درصد افزایش داشته است.
وی اضافه کرد: تحقق اهداف تعیین شده در اسناد بالا دستی از جمله سند چشم انداز 1404 و سند توسعه هوافضای کشور، نیازمند حداقل 400 هواپیمای فعال در سال 1404 یعنی 12 سال دیگر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به از رده خارج شدن اکثر هواپیماهای موجود تا سال 1404، در هر سال نیاز به ورود حدود 30 فروند هواپیما با عمر کمتر از 10 سال داریم که تحقق این امر نیازمند سرمایه گذاری حداقل یک میلیارد دلاری در سال است.
جهانگیریان سپس اظهار داشت: سازمان هواپیمایی کشوری به منظور دستیابی به اهداف چشم انداز و پاسخگویی به نیاز بازار و در نتیجه ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا که خود زمینه ساز اجرای سیاست آزادسازی است، در تحقق این هدف جدی است.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه، در جهت تحقق هدف یاد شده تامین منابع ارزی و تسهیلات از طریق سیستم بانکی کشور الزامی است، گفت: در روند توسعه شرکت های هواپیمایی در 20 سال گذشته شاهد توسعه متوازنی نبودیم.
جهانگیریان افزود: حدود 80 درصد حمل و نقل هوایی مسافر توسط 20 درصد ایرلاین ها و 20 درصد مابقی حمل مسافر توسط 80درصد باقی ایرلاین ها انجام می شود.
وی اضافه کرد: این ترکیب به دلیل عدم دسترسی اکثر شرکت ها به منابع مالی موجب عدم توسعه زیرساخت های لازم برای تامین کیفیت خدمات شده و حجم بالای تاخیرات و سطح پایین آموزش و تعمیرات را بدنبال خواهد داشت.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری همچین این نکته را یادآور شد که تاسیس ایرلاین ها عمدتا با الگوهای یکسان شکل می گیرد و به عبارت دیگر ما کمتر شاهد تاسیس ایرلاینی با هدف ارایه روش هایی از خدمات و پاسخگویی به بخشی از نیازهای پاسخ داده نشده هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط جدید بین المللی اشاره کرد و گفت: فضای جدید بین المللی شرایطی فراهم کرده که انتظار می رود تعداد ناوگان فعال کشور در سال آینده از افزایش قابل ملاحظه ای برخوردار باشد که این امر به نوبه خود هشداری برای فرودگاههایی است که هم اکنون در نزدیکی سقف ظرفیت خود فعالیت می کنند.
جهانگیریان افزود: در حال حاضر برخی فرودگاهها در حال اجرای طرح های توسعه خود هستند که اتمام این طرح ها در اسرع وقت با توجه به روند موجود از دیگر الزامات توسعه صنعت در سال آینده است.
وی با بیان اینکه، این افزایش قابل پیش بینی ترافیک هوایی کشور مسئولیت های جدید و سنگین تری را بر دوش سازمان هواپیمایی کشور می گذارد، گفت: سازمان هم اکنون مسئولیت نظارت، کنترل فعالیت های صنعت را از طریق انجام بازرسی و آزمایش ها و صدور حدود 150 نوع مجوز و گواهینامه برای اشخاص حقیقی و حقوقی و سیستم ها و تجهیزات ناوگان به انجام می رساند.
جهانگیریان سپس با اشاره به تعداد مجوزهای اعطایی و تمدیدی سازمان در سال که بیش از 25 هزار مورد است، اظهار داشت: برای پاسخگویی به این روند رو به رشد، اولویت سازمان هواپیمایی کشوری بهره گیری از روش ها، سیستم ها و فناوری های نوین در کنار ارتقاء سطح علمی و تخصصی نیروهای انسانی خود است.
به گفته وی، بدون شک ایجاد تحولات یاد شده در سازمان بدون پشتیبانی و حمایت دولت، مجلس و نهادهای مختلف صنعت امکان پذیر نیست.
شانزدهم آذر ماه مصادف با هفتم دسامبر، شصت و نهمین سالروز امضای کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری موصوف به کنوانسیون شیکاگو و متعاقب آن تشکیل سازمان جهانی هواپیمایی کشوری است.
تمامی حقوق برای پایگاه خبری دهاقان بیدار محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری با ذکر منبع مجاز می باشد.