ارتقا سطح تحصیلات معلمان ابتدایی با کمک دانشگاه فرهنگیان
کدخبر: 3128
دی ۸, ۱۳۹۲ در ساعت ۱۰:۲۹ ق٫ظ
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری اطلاعرسانی شهرستان دهاقان “دهاقاننا” به نقل از ایرنا، محمد دیمه ور روزشنبه در گردهمایی اعضای شورای معاونین و مدیران کل استان ها در اردوگاه شهید باهنر، به جایگاه آموزش ابتدایی در نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و افزود: در سند چشم انداز و سند تحول بنیادین اولویت بخشی به آموزش ابتدایی است.
وی بر گسترش دوره پیش دبستانی بویژه در مناطق محروم تاکید کرد و ادامه داد: دوره پیش دبستانی باید در حد امکان و با مشارکت بخش غیردولتی، مبتنی بر آموزه های قرآنی ، تربیت بدنی و اجتماعی، به عنوان زیر ساخت ابتدایی تعمیم یابد که این نکته در سند تحول بنیادین هم آمده است.
دیمه ور به برخی از شاخص های آموزش ابتدایی اشاره کرد و گفت: پوشش پیش دبستانی از 50 درصد به 36 درصد رسیده است که این پوشش تحصیلی نامتقارن است و در مناطق روستایی از 21 درصد به شش درصد رسیده و این امر نشان دهنده عدم تحقق سیاست ها طی چند سال اخیر است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه دوره پیش دبستانی به عنوان یک دفتر مستقل، مجددا به معاونت آموزش ابتدایی منتقل شد، افزود: امیدواریم با اولویت دادن به دوره پیش دبستانی در مناطق محروم، مرزی و دوزبانه به توسعه آموزش و پرورش کشور کمک کنیم.
دیمه ور، به جذب مربیان پیش دبستانی بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی اشاره و اضافه کرد: با جذب این نیروها توسعه شتابنده دوره پیش دبستانی مورد توجه قرار گرفته که بخشی از نیروهای مورد نیاز دوره دبستان نیز تامین می شود.
وی با تاکید بر اینکه 4/57 درصد جمعیت دانش آموزی کشور در سال 93-92 معادل هفت میلیون و دو هزار دانش آموز در دوره ابتدایی مشغول تحصیل هستند، بیان داشت: 339 هزار و 357 همکار در دوره ابتدایی شاغلند که بیشترین حضور همکاران را در همین دوره شاهد هستیم.
معاون آموزش ابتدایی،با اشاره به اینکه 92 درصد کارکنان ابتدایی، کادر آموزشی (معلم، مدیر، معلم ورزش ) هستند، تصریح کرد که 41 درصد کارکنان ابتدایی در مناطق روستایی و 62 درصد از معلمان ابتدایی، خانم ها هستند.
وی به وجود حدود 12 میلیون و 300 هزار دانش آموز در کشور اشاره کرد و گفت: در سال
78-77 که 18 میلیون دانش آموز در کشور تحصیل می کردند همین تعداد معلم که هم اکنون شاغل هستند، فعالیت می کردند و این امر نشان دهنده آن است ساماندهی و بازنگری در توزیع منابع انسانی به عنوان یک اولویت جدی باید در دستور کار قرار گیرد.
دیمه ور با تاکید افزایش بهروری نیروی انسانی در دوره ابتدایی تصریح کرد که برغم ورود افراد دوره متوسطه به دوره ابتدایی ما همچنان با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: تراکم دانش آموزی از 20 نفر در کلاس درس در سال 86 – 85 ، امروز به 4/23 نفر رسیده که بخش قابل توجه از این افزایش تراکم به تک نوبته کردن مدارس، اجرای ساختار جدید و اضافه شدن پایه ششم به مدارس ابتدایی مربوط است.
وی در ادامه یکی از مشکلات اساسی آموزش و پرورش روستایی را تشکیل کلاس های چند پایه متشکل از چهار یا پنج و بعضا شش پایه تحصیلی عنوان کرد و بیان داشت: این کلاس ها فاقد کیفیت استاندارد است و فشار زیادی بر معلمان این بخش ها وارد می سازد.
دیمه ور کلاس های درس چند پایه را با توجه به اجرای ارزشیابی کیفی – توصیفی ، تنوع کتب درسی و وجود دانش آموزان با ظرفیت های متفاوت یادگیری را از عوامل مهم کاهش کیفیت آموزشی در این نوع کلاس ها دانست و افزود: اگر بخواهیم کیفیت بخشی در فعالیت های آموزش و پرورش تحقق یابد باید تعداد دانش آموزان کلاس های چند پایه را همگون کاهش دهیم.
تمامی حقوق برای پایگاه خبری دهاقان بیدار محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری با ذکر منبع مجاز می باشد.