دهاقان‌ بیدار

ایران تا 5 سال آینده رتبه نخست ترانزیت منطقه را کسب می کند

کدخبر: 3556
دی ۱۸, ۱۳۹۲ در ساعت ۱:۳۲ ب٫ظ

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری اطلاع‌رسانی شهرستان دهاقان “دهاقان‌نا” به نقل از ایرنا، علی محمد نوریان روز سه شنبه در سومین نشست شورای سیاست گذاری دومین همایش توسعه حمل و نقل چند وجهی افزود: دسترسی به آبهای آزاد، موقعیت ویژه خلیج فارس و دریای خزر، موقعیت ویژه لجستیکی برای کشورهای همسایه و منطقه و مزیت اقتصادی ایران برای کشورهای اروپایی و کشورهای شرق آسیا؛ ایران را به یک منطقه ویژه برای ترانزیت و حمل کالا تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به مزیت های ایران در حوزه حمل و نقل، توسعه حمل و نقل چند وجهی می تواند زنجیره مزیت های اقتصادی کشورمان به عنوان مسیر اصلی حل و نقل در منطقه را تکمیل کند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیوستن ایران به کنوانسیون حمل و نقل چند وجهی 1980، تصریح کرد: برگزاری همایش توسعه حمل و نقل چند وجهی می تواند نقش تعیین کننده ای در تدوین لایحه حمل و نقل چند وجهی کشور داشته باشد و شرایط را برای شکل گیری و اجرایی شدن آئین نامه های مرتبط انکتاد فراهم آورد.

وی بر اهمیت برقراری ارتباط میان قطب های حمل و نقل چند وجهی در کشور همانند مناطق آپرین، امیرآباد، رازی، بافق، زاهدان و سرخس، فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) و بنادر کشور از جمله بندر عباس تاکید کرد و گفت: با توجه به اهمیت باز نشدن کانتینر در مسیر جا به جایی بار، نیاز به توسعه حمل و نقل چند وجهی بیش از پیش مشهود است، که این مهم با ایجاد یک کانون متمرکز و متولی حمل و نقل چند وجهی در کشور تحقق خواهد یافت.

رئیس شورای سیاست گذاری دومین همایش توسعه حمل و نقل چند وجهی در بخشی دیگر از سخنانش در تشریح مأموریت و مسؤلیت این همایش اظهار داشت: در این همایش به موضوعاتی چون چگونگی طراحی نظام حمل و نقل چند وجهی، ضرورت طراحی لایحه حمل و نقل چند وجهی، برقراری ارتباط با وضعیت قبل از ارائه لایحه، ارتباط این لایحه با قوانین حوزه های مرتبط و معاهدات و قوانین بین المللی و دستاوردهای نظام حمل و نقل چند وجهی برای دیگر حوزه های اقتصادی کشور پرداخته می شود.

وی گفت: این همایش نقش تاثیرگذاری بر ایجاد فضای لازم برای آشنایی و ورود شرکت های حمل و نقلی برای مسئولیت پذیری در قالب فورواردرها، کریدورهای حمل و نقل ترکیبی و همچنین تعریف و اعطای مجوز شرکت حمل و نقل ترکیبی به شرکت های موجود و یا ایجاد شرکت های جدید در کشور دارد.

نوریان از تعیین حمایت های لازم و ارائه تسهیلات به منظور ترغیب سرمایه گذاران برای ورود به این حوزه و تقویت، گسترش و حمایت از سازمان های مردم نهاد و تشکل های صنفی به عنوان دیگر برنامه های این همایش نام برد و اظهار داشت: با توجه به جهانی شدن حمل و نقل چند وجهی در سال های اخیر، اقدامات انجام گرفته در کشور شروع مناسبی برای توسعه این بخش است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه، باید برای عضویت و پیوستن به تمامی کنوانسیون ها و معاهدات جهانی و منطقه ای در تمامی زیر بخش های چهار گانه حمل و نقل اقدام شود، گفت: در مرحله بعد برای تصویب این عضویت ها در مجلس شورای اسلامی اقدام خواهد شد تا فرصت فراهم کردن مستندات قانونی لازم فراهم شود.

دومین همایش توسعه حل و نقل چند وجهی 26 تا 28 بهمن ماه آینده توسط گروه سرمایه گذاری توسعه ترابر ایرانیان با حمایت معاونت اجرایی ریاست جمهوری، وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان محیط زیست در محل هتل المپیک تهران برگزار می شود.