دهاقان‌ بیدار

اختلال یادگیری کودک خود را بشناسید

کدخبر: 38973
تیر ۲۷, ۱۳۹۶ در ساعت ۱۲:۰۴ ب٫ظ

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری دهاقان بیدار، به نقل از کاشان اول – سمیه مصدقیان*/ کلمه «پوتوس» را تایپ کرد و کلید جستجو را فشار داد تا در مورد شرایط نگهداری گلدان گلی که به تازگی به باغچه اش اضافه کرده بود اطلاعات بیشتری پیدا کند. این بار با نگاهی متفاوت، برگ های سبز براق و قلبی شکل گلدانش را از نظر گذراند. پوتوس هم گل بود اما شرایط نگهداری اش، آبیاری و تغذیه اش با دیگر گل های باغچه اش فرق داشت.

اینکه نور مستقیم، پوتوس را آزار می داد، عیب نبود بلکه طبیعت زندگی این گل، اینگونه بود. درست مثل طبیعت پسرک هفت ساله اش که اندکی متفاوت تر از همکلاسانش بود. پسرک نه عقب مانده ذهنی بود و نه نقص بینایی یا شنوایی داشت. مشکل آسیب مغزی هم نداشت اما عملکرد مغزش به گونه ای متفاوت بود که او را مبتلا به اختلال یادگیری شناسایی کرد.

اولین باری که مادر شنید کودکش اختلال خواندن دارد، به خود لرزید و آینده ای را که در ذهن خود برای فرزندش به تصویر کشیده بود، سیاه و خط خطی دید. او نمی دانست که این اختلال قابل کنترل است و با راهکارهایی علمی و تکرار شونده، قابل بهبود است.

طبق آمارها، 15 درصد از دانش آموزان با اختلال یادگیری مواجه هستند. اختلال در خواندن، نوشتن و ریاضی، انواع مختلف اختلال یادگیری هستند. کودک مبتلا به اختلال خواندن، در روان‌خوانی کلمات دارای مشکل است و اغلب، کلمات را به صورت بریده بریده ادا می کند. این کودکان بعضا در صداکشی نیز اشکال دارند و برخی مواقع هم دچار ضعف در درک مطلب هستند.

کودکانی که اختلال نوشتن دارند، ممکن است حروف را به جای یکدیگر به کار ببرند و یا در هنگام نوشتن تعداد دندانه های حروف، دقت کافی نداشته باشند. گاهی نیز دیده می شود که این کودکان دارای مشکل وارونه نویسی و همچنین قرینه نویسی نیز هستند.

اختلال ریاضی هم مربوط به ضعف کودک در طبقه بندی کردن، ردیف کردن، محاسبه کردن و نگهداری ذهنی او است.

در بسیاری از موارد، علت این گونه مشکلات، ضعف در دقت و توجه کودک و یا عملکرد نامطلوب شنیداری و ادراکی کودک است و اغلب با سطح هوش کودک ارتباط چندانی ندارد. بسیاری از والدین به علت عدم شناخت کافی از اختلال یادگیری، هنگام روبرو شدن با این گونه مشکلات در کودکان خود، پریشان و درمانده می شوند. اما از آنجا که مغز انسان خاصیت خودترمیمی دارد می توان امیدوار بود که با استفاده از راهکارهای مفید، این اختلال را در کودکان بهبود بخشید و درمان کرد.

برای درمان اختلال یادگیری، باید از راهکارهایی استفاده شود که چندین حس کودک را برانگیخته و موجب تقویت توجه و تمرکز کودک شود. روش فرنالد از جمله روش های چندحسی است که در درمان این اختلال کاربرد دارد. در این روش، کودک کلمه را می بیند و‌ با انگشت خود آن را دنبال می کند و‌ همزمان معلم، کلمه را می خواند تا حس شنوایی کودک تقویت شود.

کودک هنگام دنبال کردن کلمه، آن را می خواند. به این ترتیب، حس بینایی، شنوایی، لامسه و بساوایی کودک به طور همزمان فعال می شوند و به یادگیری کودک کمک می کنند.

کودکان مبتلا به اختلال یادگیری هم مانند سایر هم سن و سالان خود، توانمند هستد اما گاهی نیاز به شرایط آموزشی متفاوتی دارند. درست مانند پوتوس که برای رشد، نیاز به شرایطی متفاوت از بعضی گل های باغچه ای دارد.