به گزارش پایگاه تحلیلی خبری دهاقان بیدار، به نقل از طرقبه نیوز، در مورد ماه صفر که بنا به روایتی، روز اول آن روز واردشدن کاروان اسرای کربلا به شام است و همچنین حوادث تلخ دیگری از جمله شهادت دختر خردسال امام حسین(ع)، رحلت جانگداز پیامبر اکرم (ص) در این ماه واقع شده و پایان ماه نیز مصادف با شهادت امام رضا(ع) می باشد، سخنان بسیاری مبنی بر نحوست این ماه صورت گرفته است.
در راستای این موضوع و به مناسبت قرار گرفتن در این ایام فروغ نیلچی زاده، کارشناس مسائل دینی در گفتگو با این پایگاه خبری، ضمن اشاره به این مطلب که مبارک و بد یوم بودن در قواعد فکری تمدنی تمام دنیا مورد نظر بوده و مصادیق مختلف و متعددی دارد، اظهار کرد: یکی از موارد سعد و نحوست مربوط به زمانی می شود که برخی ظرفیت های زمانی را در تمدن های مختلف نحس و خوشیُمن تلقی کرده اند.
وی افزود: در قرآن کریم بحث نحوست مطرح شده و به همین ترتیب می توان گفت قرآن کریم این مفهوم را به عنوان رهاورد بشری استخدام می کند برای گفتن حقیقت، که می توان برای مثال به سوره فصلت و قوم عاد اشاره داشت، بنابراین با این ویژگی ایام نحس در قرآن کریم بر اساس اعمال خودشان و زشتی رفتار خودشان است.
نیلچی زاده گفت: بر اساس روایات نیز چنانچه چیزی نحس تلقی می شود یا زمانی نحس بوده به واسطه ویژگی های خاص خودشان است، بنابراین زمانهای نحس زمان هایی هست که ظرفیت نورانی و ملکوتی در آن زمان به صِفر نزدیک می شود و به حداقل ممکن می رسد؛ اما در مقابل آن مبارک بودن مطرح است و باید با همدیگر مورد شناخت قرار گیرد.
نحوست صفر امری مشهور است نه امری که در روایات بر آن تأکید شده باشد
وی با بیان اینکه به طور طبیعی مردم ماه رمضان را به عنوان ماه مبارک یاد می کنند، افزود: مبارک بودن ظرفیتی متفاوت برای زمان و مکان نشان می دهد که ابعاد ملکوتی آن را در حد ویژه تری آشکار می کند، با این نگاه نحوست ماه صفر به عنوان امری مشهور است نه به عنوان امری که در روایات بر آن تأکید شده باشد، چون نحوست حقیقی بر اساس آیات قرآن کریم تنها زمانی است که عذاب نازل می شود.
این کارشناس فلسفه و حکمت اسلامی تصریح کرد: ظرفیت های برکت، زمانی که از اطاعت خداوند فاصله گرفتیم و مبتلا به گناه شده کاهش می یابد؛ اما اینکه ماه صفر بین مردم به نحوست شناخته شده است دلایل دیگری دارد که یکی از آن دلایل مهم این است که در ماه صفر اتفاقات تلخ و سخت اعم از ارتحال وجود مطهر پیامبراکرم(ص) رخ می دهد.
فقدان پیامبر اکرم(ص) با چیز دیگری قابل جبران نیست
وی افزود: اوج مصیبت، وفات پیامبر اکرم(ص) است؛ چراکه فقدان پیامبر اکرم(ص) با چیز دیگری قابل جبران نیست و با وفات ایشان اتفاقی به نام قطع وحی در عالم هستی رخ داد و این ویژگی جدا شدن ارتباط مستقیم وحیانی از جانب خداوند مصیبت بزرگی است، بنابراین مهم ترین مصیبت عالم هستی در ماه صفر رخ داده است.
این کارشناس مسائل دینی با اشاره به وفات امام حسن مجتبی(ع) به عنوان نوه ارشد پیامبر، شهادت امام رضا(ع) به عنوان فردی که ولایت مردم به ولایت الهی ایشان وابسته است نیز از دیگر عوامل می تواند قلمداد شود، خاطرنشان کرد: بارش مصیبت به زمین طی این ماه و ظرف زمانی که این همه برکت از زندگی مردم جدا شده دارای اهمیت است و نیاز به مراقبت بیشتری دارد.
راهبرد اهل بیت(ع) آموزش میدهد که در ماه صفر به خداوند پناه ببریم
وی افزود: علاوه بر همه این موارد اربعین امام حسین(ع) نیز به عنوان زنده شدن غم آل الله و اولین فرصتی که اهل بیت ایشان اجازه پیدا می کنند برای شهادت امام حسین(ع) در کربلا عزاداری داشته باشند در این ایام بوده، بنابراین مصیبت های عظیم این ماه ظرفیت های نورانی را از عالم گرفته و طبیعی است که در بین مردم به نحوست زمانی مشهور شود.
نیلچی زاده گفت: راهبرد اهل بیت(ع) آموزش می دهد که در ماه صفر به خداوند پناه ببریم تا به این واسطه ظرفیت های نورانی را ازعالم ملکوت به دست آورده و یادآوری می شود که تمام عالم هستی در اختیار حضرت حق است به همین علت برای رفع نحوست نباید از فضای دینی فاصله بگیریم.
وی در پایان تاکید کرد: صدقه، ادعیه و پناه بردن به خدا در این ماه به مردم سفارش شده است تا باب خرافات باز نشود و مردم بدانند جز خداوند پناهی وجود ندارد.