سقوط ارزشهای اجتماعی ناشی از مدگرایی افراطی/ رسانه ملی نباید موجب هنجارشکنی شود
کدخبر: 47472
آبان ۱۱, ۱۳۹۶ در ساعت ۱۰:۴۶ ق٫ظ
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری دهاقان بیدار، به نقل از صبریه، حرکت به سوی مدرنیته در کنار بروز تحولاتی همچون جهانیشدن فرهنگ و رشد فرهنگ مصرفی، گرایش به مد و نظارت مستمر بر ویژگیهای ظاهری و مرئی بدن را به پدیدۀ مسری و همه گیر جوامع معاصر مبدل کرده است. افراد مدرن امروزی با استفادۀ خاص از برخی اقلام مد روز و با توجه افراطی به لباس و قیافه، تصویرهایی شخصی از خویش برمیسازند و همزمان پیامهایی دربارۀ کیستی و هویت خود به دیگران ارسال میکنند.
گرایش فزایندۀ زنان به استفاده از پوشاک و البسۀ مد روز بیش از هرچیز با لحاظکردن رابطۀ دیالکتیکی میان عاملیت و ساختار و در چرخۀ عوامل ذهنی و عینی قابل فهم است.
مقام معظم رهبری در بیاناتی در مورد مد چنین گفته اند که بنده با مد خیلی موافقم جزو آدمهایی هستم که به مد گرایش دارم، اما مدی که از داخل جوشیده باشد، چون مد یعنی ابتکار و نوآوری، نه چیزی که از بیرون بیاید. مد و آرایش مو و لباس و حرف زدن ما همه اش دارد از بیرون می آید.
ارزشهای اجتماعی با افراط در مد و مدگرایی سقوط خواهند کرد
زهرا جانجانی مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صبریه اظهار داشت: نیاز انسانها به خودنمایی و زیبایی زمینه ی مدگرایی را فراهم می سازد و مد تمام ابعاد زندگی را در برمی گیرد اما صرف محض فقط افراط درمد لباس و آرایش یک مشکل و بحران است.
این مدرس دانشگاه گفت: گرایش به مد به گونه افراطی سقوط ارزش های اجتماعی، بر چسب انحراف، تضاد بین والدین و فرزندان و یا به عبارتی شکاف بحران زای نسلی و ضررهای مادی فراوانی ایجاد می کند.
وی ادامه داد: میزان استفاده از رسانه ها، الگو قرار دادن هنرمندان و پایگاه اجتماعی بر گرایش به مد تاثیر می گذارد و بسیاری از ارزشها را ضد ارزش جلوه داده و موجب هنجارشکنی می شوند.
جانجانی افزود: تبیین ارزشهای اجتماعی و فردی مناسب در افراد جامعه در مراحل رشد و پرورش یک کار اساسی برای کنترل افراطی گری در تمام ابعاد زندگی افراد خواهد بود.
مد و مدگرایی بیشتر ناشی از چشم و هم چشمی است
الهام خنجر کارشناس علوم اجتماعی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صبریه اظهار داشت:رسانه های مختلف چون ماهواره، اینترنت، تلویزیون و… از ابزار ترویج مد و ورواج مد گرایی و مصرف گرایی محسوب می شوند و بیشتر افراد از این رسانه ها الگو می گیرند و برای شباهت به دوستانشان و به قول معروف “خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو” خود را تغییر می دهند.
وی گفت: متاسفانه ابعاد مدگرایی افراطی فقط به لباس خلاصه نشده ، بلکه انواع لوازم آرایشی، وسایل زندگی، اتومبیل و کالاهای دیگر توسط مد قابلیت مصرف تجملی را در بین افراد جامعه پیدا کرده اند.
خنجر ادامه داد: امروزه میزان نیاز به کسب منزلت و میزان گرایش به مد باهم رابطه مثبتی دارند و این موضوع باعث تحریک و چشم و هم چشمی در افراد جامعه شده و ارزشها و فرهنگ افراد در رابطه با مد او تحت تاثیر قرار می گیرد.
وی ارائه ی فرهنگ اسلامی ایرانی با تمام بعدها و ارزشهایش را مهم بیان کرد و خاطر نشان کرد: آموزش ابعاد مختلف فرهنگ و ارزشهای اسلامی ایرانی یک حلقه ی مفقوده در تربیت و تعالی ماست .
تمامی حقوق برای پایگاه خبری دهاقان بیدار محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری با ذکر منبع مجاز می باشد.