دهاقان‌ بیدار
۱۰:۲۹ - شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶

احداث خط دوم راه آهن لنجان-اصفهان؛ بازی با جان فلاورجانی ها!

راه آهن جمهوری اسلامی ایران، با توجه به آنکه می خواهد سهم خود را از سیستم حمل و نقل کشور بیشتر کند، با احداث باند دوم خط راه آهن از شهرستان لنجان به اصفهان، بزرگترین ظلم را در حق مردم شهرستان فلاورجان کرده است.

به گزارش پایگاه تحلیی خبری دهاقان بیدار،به نقل از پلنا؛ سیدسعیدموسوی در پایگاه خبری پلنا؛ نوشت: یکی دو سال قبل در سکوت خبری موضوع افزایش یک باند به خط راه آهن از زرین شهر تا اصفهان مطرح شد و طی جلسات مختلفی که برگزار شد و این مهم به سبب رسیدن به حد مشخصی از سهم ترابری که در افق ۱۴۰۴ در سیستم حمل و نقل کشور برای راه آهن جمهوری اسلامی ایران دیده شده است، باید صورت می گرفت.

در این زمینه شهرستان های لنجان و مبارکه، به سبب اینکه مسیر عبوری از این شهرستان ها از مناطق غیر مسکونی می گذرد و به سبب عوایدی که از آن بدست می آورند با این موضوع موافقت کردند و مسئولان شهرستان فلاورجان نیز با این مطلب به هر دلیل موافقت خود را اعلام کردند ولی این موافقت فقط یک نظر مسئولانه بود و به نظر می رسد در خصوص حقوق مردم در محدوده راه آهن هیچ تحقیقی صورت نگرفته بود.

با احداث خط دوم راه آهن در بخش پیربکران، بخصوص روستاهای: خوانسارک، پلارت، نودرآمد، دارافشان، کلیسان، پلارتگان، سمسان، تمندگان، صادق آباد، رحیم آباد، مهرگان، وزیرآباد، قلعه سرخ، چهاربرج، علیشاهدان و علی آباد با مشکلاتی روبرو خواهند شد که در خصوص آن باز مسئولان شهرستان سکوت کرده اند و قطعا با احداث راه آهن این مساله می تواند به یک معظل بزرگ برای شهرستان تبدیل شود.

همانطوری که در بخش مرکزی همه مسئولان مدعی هستند که اتوبان ذوب آهن خسارت های جبران ناپذیری را به مردم آن منطقه زده است راه آهن هم در بخش پیربکران چنین حالتی را دارد؛ در برخی نقاط می بینیم حدود تقسیمات کشوری روستاها به هم خورده به عنوان مثال روستاهای خوانسارک، تمندگان، علیشاهدان، نودرآمد و دارافشان را به دو قسمت تقسیم کرده و زمین های کشاورزی را از منازل کشاورزان جدا کرده است.

در برخی روستاها نیز موجب آسیب و حتی کشته شدن تعدادی از افراد شده است که در این زمینه مردم روستاهای دارافشان، سمسان، علیشاهدان و سیاه افشار آسیب های فراوانی دیده اند و از همان زمان که فهمیدند قرار است راه آهن دو بانده شود ترسی بر جانشان افتاده است زیرا می دانند باند دوم یعنی افزایش چند برابری تردد قطار و این هشدار چند برابر شدن خطرهای احتمالی را می دهد.

چند دهه قبل زمانی که تصمیم به احداث این راه آهن گرفته شد چند مساله اتفاق افتاد که هم مثبت بود و هم منفی؛ ولی هرچه بود آن زمان تقریبا مساله کارشناسانه صورت گرفته بود و شاید دلیل این امر پیمانکار غیر وطنی آن بود که با توجه به تعهد کاری و اهمیتی که به جان مردم می داد همه جوانب احتیاط را رعایت کرده بود و در مناطقی که احساس می کرد مردم با مشکل روبرو می شوند حتی پل هایی را برای سهولت در انتقال آب کشاورزی مردم دیده بود.

در حال حاضر تنها احساس مسئولان پیمانکار این بوده است که تمام آن پل ها را چندین متر عمق دهد و امروز هر پل تبدیل به یک کانون خطر در منطقه خود شده است و این فکر را نکرده است که دهه 40 و پنجاه شاید در کل شهرستان فلاورجان به اندازه یکی از روستاهای شهرستان خودرو و وسایل نقلیه وجود نداشت و امروز تقریبا در هر خانه یک یا دو خودروی شخصی وجود دارد و این یعنی افزایش ترافیک که باید نسبت به آن نیز تدابیری اندیشیده شود.

اما نه تنها تدبیر خاصی برای این مطلب صورت نگرفته است بلکه به همت پیمانکار متعهد و مسئولین دلسوزی که برخی از آنها حتی اسم برخی روستاهای متضرر از راه آهن را نشنیده اند به زودی شاهد نابودی برخی روستاها خواهیم بود که احداث باند دوم راه آهن موجب متروکه شدن چند روستا می شود و این هم فقط به این دلیل است که مردم به علت حفظ جان خود احساس مسئولیت می کنند.

جالب است با توجه به اتفاقات و حوادثی که چند ماه اخیر در حاشیه راه آهن صورت گرفته است خود مسئولان هم در لفافه، دو دل شده اند و هنوز جرات نکرده اند سقف یکی از پل ها که می تواند نصف بخش پیربکران را فلج کند را بزنند و در این بین تنها مسئول دلسوزی که نسبت به این مطلب اعتراض داشته است موسوی بخشدار بخش مرکزی است که خود بومی این منطقه است و می داند که این خط چه آسیب هایی را به مردم وارد کرده است و البته نماینده شهرستان نیز با توجه به اینکه می داند این تعهد از قبل صورت گرفته و مقاومت با آن فقط موجب لجبازی دولت و بازی با جان مردم می شود به دنبال آن است که موانع برطرف و معضلات به حداقل برسد.

شاید چون اتفاقات ناگواری که در سیستم حمل و نقل ریلی در دو دهه گذشته در برخی نقاط رخ داده است در این منطقه مشاهده نشده است موجب شده است کسی به فکر جان مردم نباشد و همه دوست دارند به عنوان یک طرح ملی در دولت حاضر این خط ارابه مرگ راه اندازی شود و پس از آن دولت بعدی بیاید و معضلات آن را مرتفع کند.

این مطلب در واقع پیام های اعتراضی مردم بخش پیربکران بود که در بیست روز گذشته برای این پایگاه خبری ارسال شده است و با توجه به احساس مسئولیت این پایگاه خبری وظیفه خود دانستیم که آن را منتشر کنیم و امیدواریم مسئولان در این زمینه پاسخی قانع کننده به اذهان عمومی بدهند.

البته در این زمینه حرف های گفتنی زیاد است و تعداد زیادی کارشناس نیز در ای زمینه در چند روز گذشته اعلام آمادگی برای توضیح در خصوص مشکلات این راه آهن کرده اند که در روزهای آینده به آن می پردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

آخرین اخبار