دهاقان‌ بیدار

جنگ رسانه ای در فرایند جنگ نرم کاربردی ترین نحوه رویارویی با ملت های جهان است

کدخبر: 51487
دی ۵, ۱۳۹۶ در ساعت ۹:۳۵ ق٫ظ

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری دهاقان بیدار،به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا سعید نادری، کارشناس رسانه در گفت و گو با چشم نیوز اظهار داشت: جنگ رسانه ای در فرایند جنگ نرم کاربردی ترین نحوه رویا رویی با ملت های جهان است چنان که استفاده از رسانه ها برای تضعیف کشور و هدف و بهره گیری از توان و ظرفیت آنها اعم از مطبوعات،خبر گزاری ها،رادیو تلویزیون،اینترنت و اصول تبلیغات است.

کارشناس رسانه گفت: به منظور ایجاد بحران ویا تداوم و تشدید آن و از سویی بهره گیریاز تاکتیک هاینوین برای دفاع از منافع ملی.جنگ رسانه اییکی از جنبه های برجسته جنگ نرم و از جمله جنگ های جدید بین المللی استکه عمدتا به هنگامدر گیری های نظامی کاربرد بیشترمی یابد،اما این بدان مفهوم نیست که در سایر موارد چنین جنگی در جریا ن نیستو یا مورد استفاده قرار نمی گیرد.

نادری تصریح کرد: درجنگ رسانه ای هر کشوری با حداکثر توان برای پیشبرد اهداف سیاسی خود از رسانه ها بهره می گیرد ،از این رو تنها جنگی است که می تواند حتی در شرایط صلح به شکل رسمی ادامه یابد.

وی خاطرنشان کرد: جنگ رسانه ای ظاهرا میان رادیو و تلویزیون،م فسران مطبوعاتی، خبر نگاران، خبر گذاری ها، شبکه های خبری و پایگاه های اینترنتی  جریان دارد، اما واقعیت آن است که در پس این جدال ژور نالیستی چیزی به نام(سیاست رسانه ای کشور)نهفته است که مستقیما از بود جه های رسمی مصوب پارلمان ها یا بودجه های سری سازمان های اطلاعاتی ،امنیتی یا جاسوسی تامین می شود.

کارشناس رسانه اذعان داشت: سر بازان جنگ رسانه ای، کارشناسا ن تبلیغات، سیاست مداران تبلیغات بین المللی و کارگزاران رسانه ها هستند.در جنگ رسانه ای مدرن شلیک های رسانه ای به کشور هدف به مثابه کمک مستقیم به شلیک های نظامی مو شک های دور برد و بمب های هدایت شونده لیزری است.

نادری بیان داشت: پیچیدگی ابعاد مختلف(جنگ رسانه ای)موجب شده است تا تصمیم گیری در باره طراحی، تدوین استراتژی، چارچوب، تکنیک های کاربردی، نحوه عملیاتی کردن اهداف و ماموریت های تعریف شده و نیز استفاده حداکثراز توان هر رسانه(با توجه به امکانات انتشار مکتوب، صوتی، تصویری، چند رسانه ای،اینترنتی و انلاین)تنها به ژنرال های نظامی واگذار نشود.

وی گفت: جنگ رسانه ای مقوله ای است که همکاری هماهنگ و نزدیک بخش های نظامی ،سیاسی، اطلاعاتی، امنیتی، رسانه ای و تبلیغاتی یک کشور را می طلبد. طراحان جنگ رسانه ای لزوما ژنرال های پادگان نشین نیستند، بلکه ممکن است دانشمندان و اندیشمندانی از دانشگاه های معتبر هر کشوری باشند.

کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: مردمی که زیر بمباران جنگ رسانه ای قرار دارند،چه بسا ممکن است دامنه و عمق حملات سنگین آن جنگ را درک نکرده و حتی از وجود آن نیز بی خبر باشند.

وی افزود: باید به هر طریق ممکن کوشید تا دشمن روحیه خود را ببازد و اراده اش را برای مقاومت از دست بدهد.به واقع مهارت و هنر آن است که دشمن را بدون توسل به جنگ و بااستفاده از عامل روانی به زانو در اوریم.

نادری در ادامه گفت: از این رو یکی از پدیده هایی که به هنگام وقوع جنگ رخ  می دهد بمباران استراتژیکی است که افزون براز بین بردن تاسیسات زیر بنایی، اهداف روانی را نیز نشانه می رود که همان تخریب روحیه دشمن،تضیف ارادهغیر نظامیان برای مشارکتدر جنگ و ایجاد یاس