دهاقان‌ بیدار

واکنش نخبگان دینی به سخنان روحانی / وقتی رئیس جمهور از اهل بیت(ع) استفاده سیاسی می‌کند

کدخبر: 52902
دی ۲۵, ۱۳۹۶ در ساعت ۹:۰۶ ق٫ظ

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری دهاقان بیدار،به‌نقل از شبکه خبری تهران نیوز ؛ «تمام مسئولان در کشور قابل نقد هستند. ما در کشور معصوم نداریم. اگر امام دوازدهم هم ظهور کرد، آن وقت هم می‌شود نقد کرد. پیامبر هم اجازه نقد می‌داد؛ ما که از پیامبر بالاتر نیستیم. وقتی پیامبر صلی‌الله علیه و آله وسلم صحبت می‌کرد، طرف بلند می‌شد و می‌گفت «این حرفی که می‌زنی، سخن خودت هست یا خدا به تو وحی کرده است؟». اگر پیامبر می‌گفت از طرف خداست که قبول می‌کردند و اگر هم می‌گفت از طرف خدا نیست که مردم انتقاد می‌کردند. ما در زمان حکومت معصوم هم نقد را داریم.

آنچه که خواندید، گزیده‌ای از سخنان حجت‌الاسلام حسن روحانی در دیدار چند روز قبل با وزیر و معاونان وزارت امور اقتصاد و دارایی بود که واکنش‌های زیادی را در پی داشته است. سخنانی که با آیات و روایات تطابق ندارد و البته برای نخستین بار هم نیست که مطرح می‌شود.

سخنانی که موج واکنش‌های مراجع، بزرگان و مردم متدین را به‌همراه داشته است. به‌عنوان مثال، سال گذشته بود که روحانی برای توجیه مذاکرات برجام عنوان کرد که «از کربلا درس مذاکره می‌گیریم». مطلبی که البته با واکنش شدید دوست‌داران اهل بیت علیهم‌السلام نیز مواجه شد.

جدای از گزیده‌گویی روحانی، وقتی پاسخ‌های رئیس دولت به منتقدان را مرور می‌کنیم به الفاظی چون بی‌سواد، بی‌شناسنامه، ترسو، بزدل، بروید به جهنم و بسیاری دیگر از این قبیل برمی‌خوریم که البته با تاکیدات رئیس جمهور در باب انتقادپذیری در تناقض است.

آنچه که در ادامه این گزارش می‌خوانید، پاسخی به ادعای اخیر رئیس جمهور به‌همراه واکنش برخی از چهره‌های حوزوی و دانشگاهی به سخنان ۱۸ دی ماه حسن روحانی است.

* آقای روحانی! لطفاً روایات را به‌صورت کامل بیان کنید

قبل از هر چیز، باید توجه داشت که حساب معصوم از افراد جامعه جداست و برای باز شدن راه انتقاد از فرد یا افراد نمی‌توان از معصوم مایه گذاشت. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «ما ینطق عن الهوی، ان هو الا وحی یوحی» یعنی «هرگز از هوای نفس نطق نمی‌کند؛ نمی‌گوید مگر وحی الهی را».

در ارتباط با افرادی که جزو رئوس منافقان بودند و یا افرادی که اگر مومن بودند، در درجه اضعف ایمان به سر می‌بردند، چنین کلامی در مقابل فرمایشات رسول خدا به کار می‌برند که «این سخن از جانب خداست یا شما؟» به چند نمونه اشاره می‌شود.

نخست این‌که در ماجرای سلام دادن پیامبر صلی‌الله علیه و آله وسلم به حضرت علی علیه‌السلام با عنوان «امیرالمومنین»، خلیفه اول و دوم گفتند: این‌گونه سلام دادن از جانب خداست یا رسولش؟ و حضرت به‌طور ضمنی پاسخ دادند که «فرقی بین فرمان خدا و رسول خدا نیست». (الکافی، ج۲، ص۲۰).

ملاصالح مازندرانی در شرح این حدیث می‌فرماید «سخن آن دو نفر دلالت دارد بر این‌که آن‌ها به خدا و رسول خدا ایمان نداشتند. گویا نشنیده بودند که خدا در قرآن فرموده «و ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی». (شرح الکافی، ج۶، ص۱۱۴)

گفتنی است، وقتی شخص منافق و مستحق عقابی چون حارث در روز غدیر پرسید که این دستور از جانب خداست یا تو؟ روایت شده که چشمان پیامبر از شدت غضب سرخ شد. (العدد القویه، ص۱۸۵).

علاوه بر واکنش‌های بی‌شمار انقلابیون و چهره‌های سرشناس در فضای مجازی، بسیاری از روحانیون و عالمان دینی نیز در برابر سخنان روحانی موضع‌گیری کرده‌اند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

آیت‌الله روح‌الله قرهی در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی شبکه خبری تهران نیوز بیان داشت: در ارتباط با مباحثی که برخی مواقع بعضی از آقایان راجع به حضرات معصومین بیان می‌کنند، باید تامل کنیم که آیا خداوند در قرآن نفرموده که پیامبر صلی‌الله علیه و آله وسلم معصوم است؟ پیامبر لب به سخن نمی‌گشاید مگر سخن خداوند را جاری کند.

وی هم‌چنین به گزیده‌گویی رئیس جمهور نیز اشاره کرد و گفت: ما وقتی مطلبی را بیان می‌کنیم، باید کامل باشد. اگر سخن صحابه پیامبر را مطرح می‌کنیم، باید جواب حضرت را هم بیان کنیم. به عنوان مثال ما نمی‌توانیم فقط آیه «و لاتقربوا الصلاه» یا «ویل للمصلین» را به تنهایی به کار ببریم چرا که ادامه دارد و باید کامل مطرح شود تا سوالی در ذهن مستمعان باقی نگذارد.

تولیت حوزه علمیه امام مهدی عجل‌الله تعالی فرجه الشریف ادامه داد: پیامبر اسلام در آن جا به صراحت می‌فرمایند که «هر آن چه که من نقل می‌کنم، از طرف خداست». اگر می‌خواهیم مطلبی را بگوییم، باید صدر و ذیل آن را هم بیان کنیم و امانت‌دار باشیم.

آیت‌الله قرهی یادآور شد: ما نباید شبهه انتقاد از پیامبر را به‌صورت بریده شده بیان کنیم چرا که بسیاری از افراد مطالعه کافی ندارند و برایشان سئوال ایجاد می‌شود.

* واکنش رائفی‌پور به اظهارات روحانی

علی‌اکبر رائفی‌پور که همواره یکی از پیشتازان روشن‌گری است، در واکنش به سخنان روحانی عنوان کرده است: فرموده‌اید می‌توان امام معصوم علیهم‌السلام از جمله امام دوازدهم را هم نقد کرد و یا از صحابه‌ای گفته‌اید که  در چشمان پیامبر نگاه می‌کردند و می‌گفتند «امن الله او منک» یعنی «این سخن که گفتی از جانب خداست یا تحلیل خودت است!».

وی ادامه داده است: اگر منظورتان مشارکت دادن صحابه (و شاورهم فی الامر..) درامور است که واضح و مبرهن است؛ هدف رشد دادن صحابه و اثبات حقانیت تصمیمات پیامبر به ایشان بوده که داستان واقعه بدر یا احد نمونه‌ای از این دست است اما اگر مرادتان آن گونه که از کلامتان بر می‌آمد مجوز نپذیرفتن برخی تصمیمات معصوم توسط مردم است، به عنوان یک درس‌خوانده در حوزه‌های علمیه شیعه قطعاً باید بدانید تمام آن چه از معصوم به ما می‌رسد بی کم و کاست برای ما حجت است!

رائفی پور در پایان به سابقه منتقدان پیامبر نیز اشاره و تاکید کرده است: مزید اطلاعتان عرض کنم صحابه مورد نظرتان که در مقابل فرمایشات پیامبر می‌ایستادند و نظرات پیامبر را نقد می‌کردند، همان‌هایی بودند که از قضا انقلاب پیامبر صلی‌الله علیه و آله وسلم را به سقیفه کشاندند و البته به غدیر نقد داشتند!

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسوی مطلق نیز در ابتدای درس فقه ۲۳ دی ماه ۹۶ نیز از موضع‌گیری در برابر سخنان رئیس جمهور غافل نشده و تاکید کرده است: بعضی ابراز نظرهای بعضی روحانی‌نماها در اعتقادات شیعی که خلاف مسلم است، احتمالاً نشئت گرفته از حب ریاست، لقمه حرام، بی‌سوادی، معاشرت با دشمنان اهل بیت، کج‌فهمی در دین، نشست و برخاست با رمال و جن‌گیر، یا عوض کردن ساقی و صنعتی و سنتی با هم‌زدن است.

* آقای رئیس جمهور! از اهل بیت(ع) استفاده سیاسی نکنید

از این‌ها که بگذریم، معلوم نیست که چرا روحانی هر از گاهی بر خلاف مسلمات تاریخی و فقهی، ادعاهایی را بر زبان جاری می‌کند که جامعه را از موضوعات اصلی همچون گرانی و بی‌تدبیری دولت، به سمت مسائل دیگر سوق می‌دهد.

آیت‌الله قرهی، تولیت حوزه علمیه امام مهدی عجل‌الله تعالی فرجه الشریف در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه خبری تهران نیوز اظهار داشت: امروزه اقتصاد و اشتغال جزو بزرگ‌ترین مشکلات کشور هستند و ما نباید با این‌‌گونه سخنرانی‌ها جای مسائل اصلی و فرعی را عوض کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سکوت برخی از مراجع و صاحب‌نظران شاید به این دلیل است که موضوعات فرعی بیش از حد پررنگ نشوند؛ نه اینکه مطرح کردن موضوع انتقاد از پیامبر امری فرعی باشد اما مسائل اصلی ما در شرایط فعلی مربوط به اقتصاد و اشتغالزایی می‌شوند و نباید از آن‌ها غافل شویم.

* تجربه نشان داده که هتک حرمت اهل بیت عاقبت خوشی ندارد

علی‌اکبر رائفی‌پور نیز در کانال تلگرامی‌اش خطاب به روحانی نوشت: اگر این‌هایی که گفتید عقیده‌تان نیست و صرفاً می‌خواهید حواس مردم را از مسائل اساسی پرت کنید، به همان داستان تکراری لغو  کنسرت‌ها و حضور زنان در ورزشگاه‌ها بپردازید و با اهل بیت علیهم‌السلام کاری نداشته باشید!اعتقاداتمان به کنار، تجربه نشان داده هتک حرمت اهل بیت عاقبت خوشی ندارد.