دهاقان‌ بیدار

سودی که دولت از دود موتورسیکلت ها می برد

کدخبر: 55230
بهمن ۱۷, ۱۳۹۶ در ساعت ۱۰:۲۲ ق٫ظ

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری دهاقان بیدار،به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «موتورسیکلت های کاربراتوری ۱۶ درصد آلودگی هوای تهران را تولید می کنند»؛ «به طور متوسط هر موتورسیکلت کاربراتوری ۶ برابر یک دستگاه خودروی یورو۲ آلودگی تولید می کند.» و «هر موتورسیکلت روزانه ۱۰ برابر یک خودرو تردد دارد.»

و به اینها اضافه کنید: «باوجود فعالیت ۱۰ خط معاینه فنی در تهران، اقدامی برای الزام موتورسیکلت ها برای انجام معاینه فنی از سوی پلیس راهور انجام نمی شود.»

اینها یعنی کسی یا کسانی از حضور موتورسیکلت ها در شهر حتی با وجود آلودگی هوا، سود می برند!

اما شاید بررسی سابقه الزام موتورسیکلت ها به معاینه فنی و ممنوع شدن شماره گذاری خودروهای کاربراتوری برای رسیدن به این قضاوت ضروری باشد.

یکی دو سال پیش بود که مهندس حسین شهبازی، کارشناس بخش سیاهه انتشار و پیش بینی آلودگی هوا با اشاره به اینکه درحال حاضر بیش از یک میلیون موتورسیکلت در تهران تردد می کنند گفت: «این تعداد موتور در هر روز ۱۶ میلیون کیلومتر پیمایش دارند و به همین نسبت، ۳۸۰ تن آلودگی روزانه را در تهران تولید می کنند. موتورسیکلت هایی که ۹۵ درصدشان کاربراتوری هستند.»

چنین اظهارنظرهایی هم بالاخره مسئولان را مجاب کرد پیشنهاد ممنوع شدن شماره گذاری خودروهای کاربراتوری و استفاده از موتورسیکلت های برقی به جای بنزینی را مطرح کنند. پیشنهاد مصوب و پلیس مامور شد تا از شماره گذاری این خودروها جلوگیری کند.

خیلی ها از این پیشنهاد و این مصوبه اعلام رضایت و حمایت کردند؛ احمد دنیامالی، رئیس وقت کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر گفت که موتورسیکلت‌های کاربراتوری باید از چرخه ترافیک حذف شود: «حذف این نوع موتورسیکلت از چرخه ترافیکی شهر، کاهش آلودگی هوا را به دنبال دارد.»

محمد حقانی، رئیس وقت کمیته محیط زیست شورای شهر هم به اشاره به اینکه «موتورسیکلت‌های کاربراتوری سالانه 100 هزار تن آلودگی در کلانشهر تهران تولید می‌کنند» از ماجرای زیرپا گذاشتن مصوبه و خرید و فروش این وسیله نقلیه گفت: «علیرغم وجود مصوبه ممنوعیت شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری، در سال 94 ۴۵۰ هزار دستگاه از این نوع موتورسیکلت به فروش رسیده و وزیر صنعت و معدن به وزیر کشور نامه‌ای مبنی بر توقف این مصوبه ارسال کرده است.»

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، در توضیح لغو این مصوبه به این نکته اشاره کرد که: «تولید کنندگان اعلام کرده‌اند ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری ثبت سفارش شده است، آنها از وزیر صنعت و معدن درخواست کرده‌اند تا پایان سال ۹۵ بتوانند این موتورسیکلت‌ها را شماره‌گذاری کنند. بدون شک هنگامی که مصوبه ممنوعیت شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری در هیئت وزیران بررسی شد این ۲ وزیر در آن حضور داشتند و مصوبه را به امضا رسانده‌اند اما حال که زمان اجرای این مصوبه رسیده خبر از ثبت سفارش ۶۰۰ هزار موتورسیکلت کاربراتوری به گوش می‌رسد.»

اما نکته مهم موجود در صحبت های حقانی درآمدی است که از تولید و خرید و فروش موتورسیکلت های کاربراتوری نصیب تولیدکنندگان می شود: «درآمد صنعت از تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری بسیار بیشتر از موتورسیکلت‌های انژکتوری است».

اعضای شورا که تلاش می کردند به کمک شهردار، مشکل آلودگی هوای شهر تهران را حل کنند بارها از وزیر صنعت خواستند «به مصوبه هیئت دولت پایبند باشد چراکه سالانه در کلانشهر تهران 100 هزار تن آلودگی مبتنی بر تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری تولید می‌شود.»

این اتفاقات صدای مامورین پلیس راهور را هم درآورد؛ ؛ سرهنگ سعید روحی معاون فنی و مهندسی پلیس راهور گفت: «پلیس موافق شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری نیست و هیات دولت در تیرماه ۹۵ مصوبه ای تصویب کرد که براساس آن از یکم مهر ماه ۹۵ تولید و شماره گذاری موتورسیکلت کاربراتوری ممنوع اعلام شد اما اکنون صحبت این است که تعدادی ام جی موتورسیکلت از دایره شمول مصوبه، مستثنی شوند و شرکت های تولیدکننده اجازه داشته باشند این موتورسیکلت ها را شماره گذاری کنند.»

این استثنا اما تا پایان سال 95 تمام نشد؛ بنا بر گفته ابوالفضل حجازی، رئیس سندیکای موتورسیکلت ایران، این موتورها در ماه های ابتدایی سال جاری نیز براساس درخواست ثبت شده سال گذشته، پلاک شده اند و حداقل تا پایان سال نیز در بازار مصرف حضور مشخص دارند.

حجازی که گویا خودش هم از دست این موتورسیکلت ها خسته شده ادامه داد: «بازار مصرف و عرضه موتورسیکلت در کشور از موتورسیکلت‌های کاربراتوری به وضعیت اشباع رسیده است زیرا در سال گذشته دو برابر نیاز واقعی کشور تولید شد و این صنعت در شرایط خوبی به سر نمی‌برد.»

او هم به مصوبه هیات وزیران در سال 94 اشاره کرد و گفت: «چندین کارخانه از این بخشنامه تخطی کردند و به خاطر سودآوری خود منافع ملی را به منافع شخصی خود ترجیح دادند و بیش از اندازه موتور کاربراتوری تولید کردند. تولید بیش از اندزه این شرکت ها باعث شد 70 درصد از کارخانه های موتورسازی کشور به سمت تعطیلی بروند. در سال گذشته در حالی 800 هزار موتورسیکلت کاربراتوری توسط این شرکت ها تولید شد که کل نیاز کشور کمتر از 500هزار دستگاه است.»

اتفاقاتی از این دست نشان می دهد اینکه دودی که از موتورسیکلت ها بلای جان مردم شده، برای برخی چنان سودآور است که حاضر نیستند از آن دست بکشند.
هوای تهران همچنان آلوده است و هر روز بدتر می شود. دولت مدرسه ها را تعطیل می کند بی توجه به اینکه آن بچه مدرسه ای با پدر و مادر کارمند، قراراست آن روز را چگونه و با چه کسی بگذراند.