به گزارش پایگاه تحلیلی خبری دهاقان بیدار،به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا شیران خراسانی در گفتوگو با صبح توس، در خصوص علت طولانی شدن روند بررسی لایحهی بودجهی 97 و نتایج این مهم اظهار داشت: اصولا زمان روند بررسی بودجه در سالهای قبل هم تقریبا به همین روال بوده اما در بودجه امسال دو مسأله به صورت جدی مطرح و نیاز بود که کار کارشناسی بیشتری انجام شود و همهی صاحب نظران در این مهم نقش داشته باشند.
هدفمند کردن یارانهها و بررسی قیمت حامل های انرژی دو موضوع بسیار مهم در بودجهی 97
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی بیان داشت: مسألهی نخست در رابطه با بحث هدفمند کردن یارانهها و دومین مسأله در رابطه با افزایش قیمت حامل های انرژی مانند بنزین است.
وی افزود: این مهم دو تبصرهی بسیار جدی بود که لازم بود برای آن زمان بیشتری گذاشته شود و نظر کارشناسان و منابع مالی هم در نظر گرفته شود تا مردم با مشکل مواجه نشوند.
شیران خراسانی گفت: شاخص قیمت گذاری در کشور ما بنزین است البته در کشورهای مختلف شاخصهای مختلفی وجود دارد، در بعضی کشورها قیمت خودرو و در بعضی از کشورها قیمت محصولات لبنی شاخص است و در کشور ما شاخص قیمت گذاری بنزین میباشد.
وی ابراز کرد: بنابراین مجلس شورای اسلامی به طور جدی پیگیر این مسأله بود که یک راه حل پیدا کند چرا که از یک طرف معتقد به مدیریت در مصرف هستیم و از طرفی هم نظر نمایندگان مردم در مجلس این بود که قیمت حاملهای انرژی گران نشود.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: لزوم مدیریت در مصرف انرژی به این دلیل است که متأسفانه حاملهای انرژی مانند بنزین را زیاد مصرف میکنیم و مخصوصا که در کشورهای همسایه بنزین به شدت گران است و قاچاق سوخت انجام میشود بنابراین باید مدیریت در مصرف داشته باشیم که اصل بسیار ضروری است.
نسبت به ترکیه بیش از 10 برابر بنزین مصرف میکنیم/ مدیریت در مصرف اصلی بسیار ضروری
وی با بیان اینکه اکنون قیمت بنزین در ترکیه حدود 5800 تومان است گفت: ترکیه که جمعیتی بسیار نزدیک به کشور ما دارد روزی هشت میلیون لیتر بنزین مصرف میکند و ما روزی 84 میلیون لیتر و در واقع بیش از 10 برابر بنزین مصرف میکنیم؛ این نوع مصرف علی رغم اینکه منابع مالی ما را از بین میرود در فضای محیط زیست کشورمان هم اثرات بسیار مخربی دارد.
شیران خراسانی ابراز داشت: یکی از دلایلی که روند بررسی بودجه 97 طولانیتر شد این دو تا مبحث بود که نمایندگان مجلس با توجه به اهمیت این دو موضوع میبایست نظر کارشناسان را به صورت کلی میگرفتند و تصمیمات لازم را اتخاذ میکردند.
وی در پاسخ به خبرنگار ما که پرسید در رابطه با هدفمند کردن یارانهها و مبحث افزایش قیمت حاملهای انرژی تا کنون به چه نتایجی رسیدید؟ گفت: طبق آیین نامهی مجلس شورای اسلامی چه در کمیسیون تلفیق و چه در صحن عملی مجلس نخست بخش درآمدی بودجه و دوم بخش هزینهایی و یا مصارفی بودجه مورد بررسی قطعی قرار گرفته است.
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی بیان داشت: بررسی بخش درآمدی بودجه در مجلس به اتمام رسیده و اکنون بخش هزینهایی و یا مصارفی بودجه در حال انجام است؛ به عبارتی نیمی از برنامه انجام شده و در مابقی مراحل با صبر و حوصله باید به نتایج مطلوب برسیم.
اجازه ندادیم که قیمت حاملهای انرژی گران شود
وی ادامه داد: در رابطه با افزایش قیمت حاملهای انرژی در بخش درآمدی اجازه ندادیم که قیمتها، گران شود ولی در حوزهی چگونگی مدیریت بر مصرف پیشنهاداتی در بخش هزینهایی خواهد بود که مدیریت بر مصرف را صحیح و در حقیقت الگوی مصرف را در حوزهی حاملهای انرژی تصویب کنیم.
طبق قانون، یارانه باید به افراد کم درآمد جامعه تعلق بگیرد
شیران خراسانی در حوزهی هدفمند کردن یارانهها گفت: در این حوزه از همان مرحلهی نخست تصویب، قانون میگوید یارانه باید به افراد کم درآمد جامعه تعلق بگیرد و در واقع زمانی که قیمت حاملهای انرژی مانند بنزین و گاز و آب و برق را آزاد کردیم، از آزاد سازی این حاملهای انرژی هر میزان که منابع و وجوهات حاصل شود، 50 درصد به صورت یارانه نقدی و غیر نقدی به افراد کم درآمد جامعه و 30 درصد به تولید کمک شود.
تسهیلات ارزان قیمت در اختیار تولید کننده گذاشته میشود
وی بیان کرد: به عبارتی تسهیلات ارزان قیمت در اختیار تولید کننده گذاشته میشود تا بتواند تکنولوژیاش را تغییر دهد و تولید به سمت اصلاح الگوی مصرف سوق داده شود به عنوان نمونه به یک مرغداری وام و تسهیلات داده میشود تا بتواند بهینه سازی و به صورت کامل سالنهای مرغداری را عایق کند تا انرژی هدر نرود.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه 20 درصد هم به دولت جهت حمایت از شرکتهای دولتی در همین زمینه تعلق میگیرد ابراز کرد: متأسفانه از روز نخست قانون هدفمند کردن یارانهها درست اجرا نشده و فقط یک بخش و آن هم به صورت ناقص اجرا شده و آن دادن یارانه نقدی است که به همهی افراد جامعه تعلق گرفته در صورتی که قانون میگوید یارانه باید به افراد کم درآمد داده شود.
وی گفت: در هدفمند کردن یارانه بخش صنعت نادیده گرفته شده و باعث شده که صنعت با مشکل جدی مواجه شود و کارخانهها در وضع بسیار بدی قرار بگیرند؛ کارخانهایی که یک دستگاه تراش دارد قرار بود باید وام میگرفت تا دستگاه تراشی با مصرف برق کمتر تهیه شود یا اگر سردخانهای دارد با وام سردخانهایی درست کند تا برق کمتری مصرف شود.
شیران خراسانی ادامه داد: این اقدامات انجام نشده و اکنون قیمت تعیین شده در صنعت بالا است چرا که پول آب و برق و گاز با قیمت تمام شده از آنها گرفته میشود و نمیتوانند با سایر کالاهای خارجی رقابت کنند و کارخانهها به تعطیلی کشانده شدند بنابراین نیاز و ضرورت است که در بحث هدفمند کردن یارانهها حتما قانون را اجرا کنیم و تنها خانوارهای کم درآمد از یارانه نقدی و غیر نقدی برخوردار شوند.
حمایت غیر نقدی از افراد کم درآمد در راستای درمان و بیمههای تأمین اجتماعی است
وی در خصوص حمایت غیر نقدی از افراد کم درآمد جامعه گفت: در این رایطه حمایت در راستای درمان و بیمههای تأمین اجتماعی است و اینکه یارانهی طبقات پردرآمد را هم قطع کنیم.
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی بیان داشت: انصاف نیست فردی که در یک روستا با حداقلها زندگی میکند با کسی که در پایتخت با حداکثرها زندگی میکند به یک نسبت حمایت کنیم و این معنی حمایت نیست؛ بنابراین ما هم از مردم همراهی خواستیم و هم به دولت این اجازه داده شده که افراد پردرآمد را شناسایی و یارانهشان را قطع کنند و به یارانهی افراد کم درآمد بیفزایند.
امید است مبلغ یارانه از 45 هزار تومان به 65 هزار تومان افزایش یابد
وی ابراز کرد: هر چقدر از یارانهی افراد پردرآمد کسر میشود به همان میزان به یارانهی افراد کم درآمد افزوده میشود و امید است که بتوانیم در پایان سال، 45 هزار تومان یارانهی خانوادههای کم درآمد را حداقل به 65 هزار تومان برسانیم.
شیران خراسانی گفت: در سال گذشته از همین بخش با هدف حمایت از خانوادههای کم درآمد در مجلس تصویب کردیم که هیچ کدام از کسانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند کمتر از 200 تومان در ماه مستمری نگیرند و خوشبختانه اتفاق خوبی بود.
وی افزود: این موضوع که در سال 95 تصویب شد در سال 96 از محل صرفه جویی درهدفمند کردن یارانهها یعنی حذف یارانهی پردرآمدها و افزودن به یارانهی افراد کم درآمد اجرا شد و اکنون هم برنامهی مجلس همین است که قانون هدفمند کردن یارانهها باید اجرا شود و قطعا باید به عنوان یک بسته از خانوارهای کم درآمد و بخش تولید حمایت کرد.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون اگر از فردی سؤال شود که آیا حاضری شغلت را از دست بدهی یا یارانهات را بگیری؟ قطعا میگوید به من شغل بدهید اما یارانه ندهید چرا که شغل حیاتی است؛ بنابراین باید ضمن کمک به افراد کم درآمد ضمانت شغلی هم برای آنها به وجود آوریم و برای به وجود آوردن ضمانت شغلی باید به حوزهی تولید کمک کنیم تا بتوانیم تولید را از این وضعیت نجات دهیم.
افراد پردرآمد جامعه داوطلبانه کاندید شوند و از گرفتن یارانه انصراف دهند
وی بیان داشت: درمجلس شورای اسلامی تصمیم گرفته شده که افراد پردرآمد جامعه داوطلبانه کاندید شوند و از گرفتن یارانه انصراف دهند تا این یارانه به سمت افراد کم درآمد جامعه سوق داده شود و در پایان سال جاری یا در سال 98 بتوانیم بودجهایی را نهایی کنیم که یارانه کم درآمدها 65 هزار تومان و یارانهی پردرآمدها هم قطع شود.
شیران خراسانی در پاسخ به خبرنگار ما که پرسید جدا از طرح دواطلبانه بودن افراد پردرآمد جامعه جهت قطع یارانه راهکارهای دیگری هم در این مبحث دیده شده است؟ یا خیر گفت: برنامه دولت این است که افراد پردرآمد به صورت داوطلبانه از این طرح استقبال کنند اما در غیر این صورت از قبل هم این قانون بوده و در بودجه امسال هم این قانون دیده شده است که دولت با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارد میتواند نسبت به حذف یارانهی پردرآمدها اقدام کند.
دسترسی دولت به تراکنش مالی پردرآمدها یکی دیگر از راهکارهای حذف یارانه است
وی ابراز داشت: یکی از راهکارها این است که به دولت اجازه داده شده که به تراکنشهای مالی دسترسی داشته باشد و افرادی که علاقهمند نیستند که دولت به تراکنشهای مالیاش دسترسی داشته باشد میتواند از یارانه انصراف دهد و در واقع به محض انصراف از یارانه هیچ تحقیقی در رابطه با حسابهای مالی فرد یا افراد پردرآمد انجام نمیشود.
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی افزود: چنانچه با وجود پردرآمد بودن، انصراف انجام نشود دولت از این جهت که میخواهد بداند این افراد حق دریافت یارانه را دارند یا چنین حقی ندارد یکی از راهکارها این است که به حسابهای مالی افراد دسترسی داشته باشد.
تمامی تبصرههای بودجهی 97 باید به تأیید شورای نگهبان برسد
وی در پاسخ به خبرنگار ما که از زمان اتمام روند بررسی لایحه بودجه پرسید گفت: ما حداقل نیاز به سه روز کاری دیگر در مجلس داریم و در مرحلهی بعد نیاز به تأیید شورای نگهبان داریم و چنانچه ایراداتی داشته باشند، مجلس موظف است که رفع ایراد کند و در نهایت به امید خدا به دولت ابلاغ شود.
شیران خراسانی ابراز کرد: همه باید صبر کنیم که بودجه تصویب شود و تأیید شورای نگهبان را بگیرد تا به صورت یک قانون از الزامات قوانین مربوطه صحبت شود.
وی در پایان گفتوگو یادآور شد: هیچ کدام از تبصرههای بودجهی سال 97 تا این لحظه جایگاه قانونی ندارد و مسلما باید مسیری که به سمت قانونمند شدن است طی شود و به تأیید شورای نگهبان برسد به عبارتی ممکن است ایراداتی داشته باشد که مجلس باید این ایرادات را تصحیح کند.