به گزارش پایگاه تحلیلی خبری دهاقان بیدار،به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امیر مهدی نعمتی در سرمقاله روزنامه عصر ایرانیان با عنوان حدود الهی باید با جدیت در جامعه اجرا شود، نوشت:
در دین مبین اسلام حدود شرعی و تعزیری برای برخی از گناهان تعیین شده است به عنوان مثال حد شلاق برای گناهانی نظیر شراب خواری و زنای غیرمحصنه و قطع دست با شرایطی برای سرقت معین گشته است که در قرآن هم به برخی از آنها اشاره شده است.
اما حدود الهی متأسفانه در کشور ما به جدیت اجرایی نمیشود به طوری که قضات در موارد اندکی نسبت به صدور قطع دست برای سارقین حکم میدهند (البته صدور این حکم شرایطی دارد) یا حکم سنگسار را که در اسلام وجود دارد و از سوی پیامبر هم به آن حکم شده را چند سالی است که از قانون جزای کشور حذف کردهاند که این اقدامات صحیح نیست.
برخی از روشنفکران این گونه استدلال میکنند که این احکام مختص به دوران صدر اسلام بوده و هم اکنون اجرای چنین احکامیبا جامعه مدرن سازگار نیست.
در پاسخ به این افراد باید گفت که قرآن معجزهای ابدی برای همه زمانها بوده و هر قدر هم که زمان جلو میرود ابعاد، حقانیت و ظرافت آیات آن بیشتر روشن میشود لذا حکمیکه خداوند داده برترین و درستترین حکم است زیرا خداوند خود در قرآن میگوید که خدا بهتر میداند که خیر و سعادت بشر در چیست.
عدهای هم این گونه استدلال میکنند که حکم قرآن صحیح است اما با توجه به وضع موجود اجرای این احکام منجر به تبعات سیاسی برای کشورهای اسلامی و بدبینی دیگران نسبت به اسلام میشود، در این مورد هم باید گفت که اجرای حدود الهی از ضروریات اسلام بوده و حتی خداوند در قرآن کریم میفرماید که زن و مرد زناکار را صد تازیانه بزنید و اگر به خدا و پیامبرش ایمان دارید نسبت به آنها رأفت روا ندارید و این حکم را اجرا کنید.
لذا باید با جدیت حدود شرعی خدا را همانگونه که پیامبر اکرم(ص) و امیرالمومنین(ع) اجرا کردند و در اجرای آن کوتاهی نورزیدند اجرا کنیم زیرا اجرای حدود زمینه حیات و اصلاح جامعه را فراهم میکند و نباید احکام حقوق بشری که غربیها آن را تهیه کردهاند و کشورهای دیگر ازجمله کشورهای اسلامیرا در رابطه با اجرای آنها تحت فشار میگذارند مانع از اجرای حدود شرعی اسلامیشود و ملاک عمل مسئولان باید احکام اسلام باشد.
البته کنکاش و تجسس در امور شخصی مردم نباید صورت گیرد و خداوند هم در قرآن میفرماید که در زندگی دیگران تجسس نکنید و همچنین اجرای حدود ادله محکم و شهود عادل میخواهد اما زمانی که شرایط لازم برای اجرای حدود تحقق یافت، دستگاه قضا نباید در این زمینه قصور ورزد و به خاطر مخالفت عدهای روشنفکر غرب زده و یا به خاطر تبعات سیاسی و بین المللی که اجرای حدود برای کشور ممکن است به همراه داشته باشد از اجرای حدود شرعی خودداری ورزد.
الگوی روش ما در این زمینه باید امیرالمومنین(ع) و پیامبر اکرم(ص) باشند همانگونه که وقتی دختر امام علی(ع) در زمان خلافت ایشان گردنبندی از بیت المال به امانت گرفت حضرت، خزانه دار را توبیخ کرد و گفت که اگر وی این گردنبند را امانتی نگرفته و برای خودش برداشته بود دستش را به خاطر دزدی قطع میکردم و همچنین وقتی عثمان بن عفان فرزند خلیفه دوم را که فرد بی گناهی را به جای قاتل پدر کشته بود بخشید، حضرت علی (ع) به وی اعتراض کرد و به فرزند خلیفه دوم گفت که اگر حاکم شرع باشد او را قصاص خواهد کرد یا وقتی که فردی را نزد رسول خدا(ص) آوردند که دزدی کرده بود، پیامبر دستور به اجرای حد قطع دست داد و در این هنگام عدهای از مسلمانان به پیامبر گفتند که وی فلان شخص است و از پیامبر خواستند که به خاطر موقعیت اجتماعی وی، از اجرای حد خودداری کند که رسول خدا(ص) فرمود: اگر دخترم فاطمه هم دزدی کرده بود دستش را قطع میکردم.