به گزارش دهاقان نا به نقل از صاحب نیوز، هادی خانیکی شامگاه یکشنبه در مراسمی که به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو توسط انجمن اسلامی دانشگاه هنر برگزار شده بود، اظهار کرد: جریان و جنبش دانشجویی یک جریان تازه و نویی نیست.
وی با اشاره به سابقه حداقل ۶۲ ساله جنبش دانشجویی از زمان به شهادت رسیدن سه دانشجوی دانشگاه تهران در سال ۳۲ تا به امروز گفت: جنبش دانشجویی در طول این ۶دهه گذشته همواره چون خط ممتد بود و هیچگاه منقطع نشده است.
این فعال اصلاح طلب افزود: جنبش دانشجویی از زوایای مختلف قابل تحلیل است، براساس علوم ارتباطات امروز سه نوع هویت قائل هستیم، نخست هویت مشروعیت بخشی، سپس هویت مقاومت که در مقابل محدودیت بوجود می آید و در آخر هویت برنامه دار است.
وی با انتقاد از اینکه نباید هرگز هویت دانشجو و جنبش دانشجویی را تک خوان و یک بعدی و سلیقه ای نگاه کرد، ابراز کرد: هویت برنامه دار یعنی هویتی که مبتنی بر گفتگو و مشارکت استوار است، بهترین نوع هویت برای جریان دانشجویی است.
خانیکی عنوان کرد: به منظور استفاده از فرصت های پیش روی کشور لازم است در کنار داشتن سرمایه های طبیعی کشور، سرمایه های اجتماعی خود را ارتقا بخشیم، سرمایه های اجتماعی در نهادهای اجتماعی ساخته می شوند.
وی با بیان اینکه جامعه و کشور ایران با فرصتها و تهدیدهای متنوع و فراوانی روبهرو است، افزود: مسئلهای که پیشروی ما قرار دارد این بوده که از یک طرف شاهد جامعهای با رشد سطح مشارکت و امور شهری هستیم و در آستانه تغییرات و جهشهای بزرگ و از طرفی دیگر به نسبت این رشدهای صورت گرفته ظرفهای مناسب کمتری وجود دارد.
فعال اصلاح طلب تاکید کرد: افزایش حس مشارکت، امید به آینده اعتماد به یکدیگر باعث ارتقا سرمایه های اجتماعی می شود، براساس پژوهش های صورت گرفته از جمله تفاوت های کشور ایران با ژاپن میزان تمایل افراد جامعه به سمت جمع گرایی و یا فرد گرایی است.
مشاور ارشد رئیس دولت اصلاحات اضافه کرد: فرهنگ ایران مبتنی بر فردگرایی قرار دارد و آموزه هایی که هم در مقاطع تحصیلی به فرزندان می آموزیم مبتنی بر فرد گرایی است ولی در کشور ژاپن جمع گرایی تمرکز دارد.
وی با اشاره به اینکه سرمایه اجتماعی در بدنه دانشجویی کشور پایین است، تصریح کرد: یکی از دلایل آن عدم تعریف صحیح از هویت دانشجویی است، در میان دانشجویان ما میزان تمایل به کار جمعی پایین است.
خانیکی اذعان کرد: نقدی که من به بدنه دانشجویی دارم این است که دانشجویان حاضر کمتر به محیط پیرامون خود حساس هستند و نقد و پرسش کمتری مطرح می کنند، بی تفاوتی و انفعال آفت جنبش دانشجویی است.
وی تأکید کرد: ضعف در گفتوگو و نداشتن مهارت گفتوگو در حوزه فرهنگ، عدم پایداری نهادهای اجتماعی در حوزه اجتماعی و ضعف نهادهای سیاسی و احزاب در حوزه سیاست از جمله مهمترین ضعفها است، فقدان احزاب قوی نتیجه فقدان نهادهای اجتماعی است. ما باید بزرگ فکر کرده و از کوچک آغاز کنیم.
خانیکی خاطرنشان کرد: برای اینکه دانشگاه ها و دانشجویان چشم ناظر جامعه باشند، باید به جای تماشاگر و تماشاچی بودن کنشگر و پویا بوده و نسبت به وقایع رخ داده، حساس باشند.
فعال اصلاح طلب با بیان اینکه نیاز است در محیط های دانشگاهی میزان تحمل و صبوری بالا رود و این امر مورد توجه مدیران نیز باشد، افزود: تجربه نشان داده است که دانشگاه و دانشجو از مهمترین منابع مرجع به حساب می آیند.
وی مشی اصلاحطلبانه را با جریانات سیاسی اصلاحات را متفاوت دانست و بیان کرد: مشی اصلاحطلبانه بزرگ فکر می کند و از کوچک آغاز می کند.
خانیکی احساس بد بودن و یا نابسامانی را از خود وضعیت بد بودن و نابسامانی بدتر عنوان کرد و افزود: دانشجو نباید پیاده نظام اصلاحات شود، البته این به معنی کنشگر و حساس نبودن نسبت به اتفاقات پیرامونی نیست.
وی در پایان از ویژگی های ممتاز انقلاب اسلامی ایران را قانون گرایی و ایجاد قانون اساسی دانست و ابراز داشت: انقلابی ترین افراد، قانون گراترین آنها هستند، انقلابی بودن باید با قانون گرایی هم ردیف است.
انتهای پیام/ الف