خواهر بسیجی فرشته هاشمی نژاد یکی از نخبگان بسیج جامعه زنان شهرستان برخوار است که مختصری از وقت خود را برای گفتگو و بهره بردن از نظرات خود در خصوص عفاف و حجاب به ما داده است.
این گفتگو را تا پایان دنبال کنید:
نظر خود را در رابطه با حجاب و عفاف در قرآن بیان کنید؟
در مورد حجاب و حرمت آن و نگاه نامحرم ۱۰ آیه در قرآن کریم وجود دارد که آیه ۵۹ سوره احزاب یکی از آنان است که خداوند از جباب به معنای پوشش سراسری یاد می کنند، به طوری که همه اندام پوشیده شود، حجاب معنا می شود.
تعریف شما از حجاب چیست؟ انواع حجاب را بفرمایید و توضیح دهید.
حجاب دو رکن دارد؛ یک رکن سلبی یعنی حرام بودن خود نمایی در مقابل نامحرم و دیگری ایجابی؛ به معنای پوشش بدن است که این دو بعد باید کنار هم باشند.
حجاب انواع مختلفی دارد: اولین آن حجاب ذهنی و فکری است، این نوع حجاب به اعتقادات بر می گردد و باعث می شود انسان از لغزش ها و گناهان روحی مانند کفر و شرک دوری کند، دوم حجاب چشم است که در آیه ۳۰ سوره مبارکه نور خداوند فرموده اند که این برای شما بهتر است.
سومین نوع حجاب؛ حجاب رفتاری است که زنان باید در مقابل مردان این نوع حجاب را رعایت کنند به خاطر هدف حجاب که فلسفه شرح احکام در اسلام است و به واسطه آن قرب به خداوند و تقوا به دست می آید.
تفاوت های حجاب و عفاف و رابطه این دو موضوع با یکدیگر را عنوان کنید.
یکی از راه های قرب به خدا؛ تقوا و تزکیه است. از آیات برای دستیابی به تزکیه نفس و عفت استفاده می شود که حجاب هم برای زنان است و هم برای مردان، حجاب و پوشش به منزله حاجب و مانع در مقابل نامحرم و مانع نفوذ به حریم دیگران است که همین در ریشه لغوی خود، عفت نامگذاری شده است.
عفاف یک امر باطنی و درونی و حجاب یک امر بیرونی است و رابطه حجاب و عفاف به مثابه رابطه میوه و ریشه است، شنیده می شود که برخی افراد اذعان دارند که باید قلب پاک باشد و به حجاب اهمیت نمی دهند و درون باید پاک باشد، اما در پاسخ به چنین افرادی باید گفت، کسی عفاف دارد که حجاب داشته باشد؛ چرا که هرگز قلب پاک موجب بارور شدن میوه بد حجابی نخواهد شد و پوشش ظاهری به معنای برخورداری از مراحل حجاب نیست.
عفاف بدون رعایت پوشش ظاهری قابل قبول نیست و مقدار عفاف و حجاب تاثیر و تاثر متقابلی دارد و مثل رابطه ریشه و میوه است.
اگر صحبت، انتقاد یا پیشنهادی به مسئولان شهرستان دارید بفرمایید؟
از مسئولان به خصوص شهرداری، اعضای شورای اسلامی شهرها که به عنوان نمایندگان مردم هستند، انتظار داریم احکام الهی را پیاده سازی و از چند سال فرصتی که در اختیار دارند، در رابطه با تبلیغات، به نحو احسن با رویکرد امر به معروف و نهی از منکر و تحکیم بنیان خانواده استفاده کرده و اقدامات لازم را در انجام این فریضه الهی انجام دهند.