دهاقان‌ بیدار
۱۰:۴۶ - پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶

گرایش به مد و افراط در آن مسبب سقوط بسیاری از ارزش هاست؛

سقوط ارزشهای اجتماعی ناشی از مدگرایی افراطی/ رسانه ملی نباید موجب هنجارشکنی شود

میزان استفاده از رسانه ها، الگو قرار دادن هنرمندان و پایگاه اجتماعی بر گرایش به مد تاثیر می گذارد و بسیاری از ارزشها را ضد ارزش جلوه داده و موجب هنجارشنکی می شوند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری دهاقان بیدار، به نقل از صبریه، حرکت به سوی مدرنیته در کنار بروز تحولاتی همچون جهانی‌شدن فرهنگ و رشد فرهنگ مصرفی، گرایش به مد و نظارت مستمر بر ویژگی‏های ظاهری و مرئی بدن را به پدیدۀ مسری و همه‏ گیر جوامع معاصر مبدل کرده است. افراد مدرن امروزی با استفادۀ خاص از برخی اقلام مد روز و با توجه افراطی به لباس و قیافه، تصویرهایی شخصی از خویش برمی‏سازند و هم‌زمان پیام‏هایی دربارۀ کیستی و هویت خود به دیگران ارسال می‏کنند.

گرایش فزایندۀ زنان به استفاده از پوشاک و البسۀ مد روز بیش از هر‌چیز با لحاظ‌کردن رابطۀ دیالکتیکی میان عاملیت و ساختار و در چرخۀ عوامل ذهنی و عینی قابل فهم است.

مقام معظم رهبری در بیاناتی در مورد مد چنین گفته­ اند که بنده با مد خیلی موافقم جزو آدمهایی هستم که به مد گرایش دارم، اما  مدی که از داخل جوشیده  باشد، چون مد یعنی ابتکار و نوآوری، نه چیزی که از بیرون بیاید. مد و آرایش مو و لباس و حرف زدن ما همه­ اش دارد از بیرون می آید.

ارزشهای اجتماعی با افراط در مد و مدگرایی سقوط خواهند کرد

زهرا جانجانی مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صبریه اظهار داشت: نیاز انسان­ها به خودنمایی و زیبایی زمینه­ ی مدگرایی را فراهم می سازد و مد تمام ابعاد زندگی را در برمی گیرد اما صرف محض فقط افراط درمد لباس و آرایش یک مشکل و بحران است.

 این مدرس دانشگاه گفت: گرایش به مد به گونه افراطی سقوط ارزش های اجتماعی، بر چسب انحراف، تضاد بین والدین و فرزندان و یا به عبارتی شکاف بحران زای نسلی و ضررهای مادی فراوانی ایجاد می کند.

وی ادامه داد: میزان استفاده از رسانه ها، الگو قرار دادن هنرمندان و پایگاه اجتماعی بر گرایش به مد تاثیر می گذارد و بسیاری از ارزشها را ضد ارزش جلوه داده و موجب هنجارشکنی می شوند.

جانجانی افزود: تبیین ارزشهای اجتماعی و فردی مناسب در افراد جامعه در مراحل رشد و پرورش یک کار اساسی برای کنترل افراطی گری در تمام ابعاد زندگی افراد خواهد بود.

مد و مدگرایی بیشتر ناشی از چشم و هم چشمی است

الهام خنجر کارشناس علوم اجتماعی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صبریه اظهار داشت:رسانه های مختلف چون ماهواره، اینترنت، تلویزیون و… از ابزار ترویج مد و ورواج مد گرایی و مصرف گرایی محسوب می شوند و بیشتر افراد از این رسانه ها الگو می گیرند و برای شباهت به دوستانشان و به قول معروف “خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو” خود را تغییر می دهند.

وی گفت: متاسفانه ابعاد مدگرایی افراطی فقط به لباس خلاصه نشده ، بلکه انواع لوازم آرایشی، وسایل زندگی، اتومبیل و کالاهای دیگر توسط مد قابلیت مصرف تجملی را در بین افراد جامعه پیدا کرده اند.

خنجر ادامه داد: امروزه میزان نیاز به کسب منزلت و میزان گرایش به مد با‌هم رابطه مثبتی دارند و  این موضوع باعث تحریک و چشم و هم چشمی در افراد جامعه شده  و ارزشها و فرهنگ افراد در رابطه با مد او تحت تاثیر قرار می گیرد.

وی ارائه ی فرهنگ اسلامی ایرانی با تمام بعدها و ارزشهایش را مهم بیان کرد و خاطر نشان کرد: آموزش ابعاد مختلف فرهنگ و ارزشهای اسلامی ایرانی یک حلقه ی مفقوده در تربیت و تعالی ماست .

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

آخرین اخبار