دهاقان‌ بیدار
۰۸:۴۴ - سه شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

در آستانه برگزاری نمایشگاه بیست و هشتم:

نمایشگاهی به نام اهل کتاب به کام سایرین!

متاسفانه وضعیت اقتصادی چند سال گذشته بسیاری ازمعادلات کتاب‌ خوان‌ها را تغییر داده و انتشاراتی ها هم برای بقا مجبورند به سمت کتاب‌های پرفروش یا درسی بروند.

به گزارش پایگاه تحلیلی شهرستان دهاقان “دهاقان نا” به نقل از صاحب نیوز معصومه طاهری/ شکی نیست که برپایی نمایشگاه کتاب یکی از اتفاقات مهم فرهنگی محسوب می‌شود؛ ‌چراکه از عوامل موثر در توسعه پایدار انسانی رشد کیفی و کمی مطالعاتی افراد یک جامعه است برهمین اساس طی دو دهه گذشته علاوه بر پایتخت، شاهد برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی بوده‌ایم

درواقع باید گفت نمایشگاه کتاب یک رویداد فرهنگی است که انتظار می‌رود هر سال با کیفیت و کمیت بیشتر و بهتری به نسبت قبل برپا شود تا عطش و نیاز فکری و علمی افراد را برطرف سازد البته انصافا نمایشگاه کتاب امسال رشد و توسعه خوبی داشت ولی با این وجود نقاط ضعف و کاستی‌هایی هم درنمایشگاه ملموس بود که امیدواریم درسالهای آتی برطرف شود و نمایشگاه کتابی درخور پایتخت فرهنگ و تمدن جهان اسلام به طور دائمی داشته باشیم ازجمله مسایلی که در نمایشگاه کتاب باعث نارضایتی و گلایه اهالی کتاب و بازدید کنندگان شده بود طبق معمول بالا بودن قیمت کتاب‌ها بود که تهیه این محصول فرهنگی را به‌خصوص برای محققان و دانشجویان و طلاب با مشکل مواجه کرده بود. طلبه‌ای می‌گفت با این قیمت بالا نمی‌توانم کتابهایی که لازم دارم را بخرم درصورتی‌که قرار است این نمایشگاه نیازهای امثال ما را بهتر برطرف کند. یکی دیگر از عوامل گلایه بازدید کنندگان از نمایشگاه عدم وجود کتاب‌های تخصصی بود که کمتر می‌توانستند تهیه کنند و به نوعی نمایشگاه بیشتر محل فروش‌ کتاب‌های آمادگی کنکور و تست و رمان بود تا کتابهای تخصصی برای فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی. محققی که در نمایشگاه غرفه به غرفه دنبال کتابی بود می‌گفت گویا آخر سر مجبورم برای خرید کتاب به نمایشگاه تهران بروم چون آنجا به نسبت نمایشگاه اصفهان هم کاملتر است و هم مناسب‌تر. دوست دیگری می‌گفت این‌قدرکه درنمایشگاه کتاب بیشتربرای شرکت‌ها و اغذیه فروشی‌ها و فست فودی‌ها محل پررونقی شده است چندان کتاب‌هایی که می‌خواهیم پیدا نمی‌شود.

یکی ازاهالی کتاب که از کتاب‌خوانهای حرفه‌ای هم بود می‌گفت: متاسفانه وضعیت اقتصادی چند سال گذشته بسیاری ازمعادلات کتاب‌خوان‌ها را تغییر داده و انتشاراتی ها هم برای بقا مجبورند به سمت کتاب‌های پرفروش یا درسی بروند. وی اعتقاد داشت که فضای نمایشگاه،‌ یک فضای نمایشگاهی و فستیوالی برای کتاب نیست و همین ازنقاط ضعف نمایشگاه کتاب اصفهان است برای کتاب نباید یه هفته یا یک زمان کوتاه مشخصی را در نظر گرفت باید فضایی مشخص باشد تا در تمام طول سال نمایشگاه کتاب داشته باشیم .

البته پر واضح است که قیمت بالا بر نمودار فروش و توزیع و خرید کتاب اثرمی‌گذارد اما اگر نصف روزی درنمایشگاه باشیم و یک فست فودی را با غرفه کتابی مقایسه کنیم متاسفانه تعداد مشتریان و هواداران خوراک جسمی بیشتر از خوراک فکری است و دراین مسئله چیزی جز عدم فرهنگ‌سازی و احساس نیاز برای تهیه کتاب نمود ندارد. در نمایشگاه کتاب اصفهان به نظر می‌رسید نمایشگاه بیشتر به نام اهل کتاب است اما به کام شرکت‌های دیگر و به‌خصوص اغذیه فروشی‌ها و فست فودی‌هاست. یکی از نقاط ضعفی که در نمایشگاه‌های کتاب اصفهان همواره وجود داشته ودارد این است که اغلب ناشران بزرگ و فاخر کشورمان همچنین نویسندگان مطرح ملی چندان علاقه‌مند به حضور در این نمایشگاه‌های استانی نیستند؛ زیرا فضا را برای خود سودآور نمی‌دانند برای همین رغبت چندانی در بین آنها برای حضور ایجاد نمی‌کند درنتیجه کمتر فضای تعامل و تبادل بین نویسندگان و ناشران مطرح با اهالی کتاب دراین نمایشگاه‌ هستیم. ازسویی دیگر عدم تبلیغ مناسب در رابطه با نمایشگاه کتاب گله هرساله اهالی کتاب است بسیاری از کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای با توجه به ثابت نبودن زمان برگزاری نمایشگاه کتاب اصفهان وقتی از برپایی آن مطلع می‌شوند که دیگر نمایشگاه تمام شده است هیچ ردی از تبلیغات درشبکه استانی اصفهان دراین زمینه مناسب هم وجود ندارد گویا برای رسانه استانی همه چیز اهمیت دارد جز کتاب و کتاب خوانی!!

امیدواریم که به نمایشگاه‌های کتاب به‌خصوص در استان‌ها بهای بیشتری داده شود و هر سال شاهد رشد و رونق بهتری به نسبت قبل باشیم زیرا اگرمی‌خواهیم به توسعه پایدار انسانی دست یابیم در درجه اول می‌بایست احساس نیاز به کتاب را در افراد تقویت کنیم به طوری که کتاب هم در ردیف سبد نیازهای خانواده قرار بدهند و برایش هزینه کنند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

آخرین اخبار