دهاقان‌ بیدار
۰۶:۵۲ - یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴

گفتگو با مدیر گروه تهیه‌ی اولین بازی بومی شهرستان آران و بیدگل؛

«ریگ‌نورد» کاملا بومی است/ همه‌ی هزینه‌ها را خودمان پرداختیم/ بازی هر ماه به‌روز خواهد شد

سرداران شهید یا شعرای شهرستان، با وجود فعالیت‌ها و سوابق درخشان، در ذهن جوانان و نوجوانان جایی ندارند. از این رو دغدغه‌ای در ذهن من و اعضای گروه شکل گرفته بود که این مشاهیر را به نحوی جذاب به آنان معرفی کنیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری دهاقان نا، به نقل از خطب شکن، همیشه در گوشه و کنار شهر، جوانانی پیدا می‌شوند که با دست خالی، ایده‌های جالب و بکری را عملی می‌کنند. طراحی و ساخت نخستین بازی اندرویدی بومی آران و بیدگل، که در آن از نشان‌ها و شخصیت‌های این شهرستان استفاده شده بود، یکی از همین اتفاقات است.

در حاشیه‌ی مراسم رونمایی از این بازی، با حسین شاهدی، مدیر تیم طراحی و ساخت بازی به گفتگو نشستیم. این گفتگو حاوی نکات بسیار جالبی است که می‌تواند برای فعالان فرهنگی کشور و جوانانی که علاقمندند در این زمینه‌ها فعالیت کنند، مفید باشد.

***

لطفا خودتان را معرفی کنید.

من حسین شاهدی هستم و ۲۳ سال دارم.

در مورد بازی ریگ‌نورد توضیح دهید. ایده‌ی کار از کجا به ذهن شما رسید و چگونه دست به کار تهیه‌ی آن شدید؟

قبلا تحت سیستم عامل اندروید، بازی‌هایی ساخته شده بود که کلمات را به شیوه‌ی تصویرسازی نمایش می‌داد و مخاطب باید با حدس کلمه‌ی مورد نظر، مراحل را پشت سر می‌گذاشت. با وجود سادگی ایده، این بازی‌ها جذابیت بسیار خوبی داشت و باعث می‌شد افراد گاهی ساعت‌ها به این بازی بپردازند و برای حل معماهای تصویری فکر کنند.

از طرف دیگر ما در شهرستان خود، افراد بزرگی داریم که متاسفانه شناخته شده نیستند. مثلا سرداران شهید یا شعرای شهرستان، با وجود فعالیت‌ها و سوابق درخشان، در ذهن جوانان و نوجوانان جایی ندارند. از این رو دغدغه‌ای در ذهن من و اعضای گروه شکل گرفته بود که این مشاهیر را به نحوی جذاب، که خستگی روش‌های معمول را نداشته باشد، به آنان معرفی کنیم.

این ایده و دغدغه، با هم باعث شد دست به کار تهیه‌ی بازی ریگ‌نورد شویم.

48047_250

هدف شما از طراحی این بازی چه بود؟

همان طور که می‌دانید در حال حاضر، در شرایطی قرار داریم که دشمن تمام تلاش خود را برای پیروزی در جبهه‌های جنگ نرم معطوف کرده است. بازی‌های رایانه‌ای و اندرویدی، با توجه به مخاطبان خاصی که اغلب در بین نوجوانان دارد، می‌تواند نقش بسیاری در مقابله با این تهدیدات ایفا کند.

ضمن این که در بازی سعی شده است از اسامی و تصاویر شهدا استفاده شود. این کار باعث خواهد شد نوجوانان با فرهنگ ایثار و شهادت آشنایی پیدا کنند و با شهدا به عنوان الگوهای کامل خود، بیشتر آشنا شوند.

به نظر شما مهم‌ترین وجه تمایز این بازی با بازی‌های مشابه چیست؟

این بازی کاملا بومی است، ساختار بومی این بازی، که در کل مراحل سوژه‌یابی، طراحی و ساخت لحاظ شده است، مهم‌ترین تمایز آن است. مثلا با توجه به این که ایران یکی از کشورهای خشک جهان محسوب می‌شود و آران و بیدگل به عنوان یک شهر کویری با مشکل کمبود آب مواجه است، در طراحی بازی به جای استفاده از سکه به عنوان معیار امتیاز، از قطره‌ی آب استفاده کردیم. به این شکل که هر قطره‌ی آب به عنوان یک امتیاز در بازی محسوب می‌شود و افراد برای هر راهنمایی یا رد کردن مراحل، مجبورند چند قطره آب بپردازند! این کار باعث می‌شود در ذهن مخاطب به صورت ضمنی اهمیت توجه به آب و صرفه‌جویی شکل گیرد. ضمن این که از اثرات جنبی جمع‌کردن سکه در بازی، مثل طمع و منفعت‌پرستی، جلوگیری می‌شود.

در مورد تیم تهیه‌ی این بازی توضیح می‌دهید؟

تقریبا ۱۰ نفر عضو تیمی بودند که در تهیه‌ی ریگ‌نورد نقش داشت. ما با توجه به این که می‌خواستیم در این بازی مشاهیر کل شهرستان را معرفی کنیم، از غیر از آران و بیدگل، از شهرهای دیگر نیز افرادی را در گروه داشتیم که ما را در کار تحقیقات آن، کمک می‌کردند.

بخش اصلی این کار تحقیقات و انتخاب سوژه‌ها بود که از نظر زمانی نیز وقت زیادی از ما گرفت. در انتخاب سوژه قصد داشتیم طوری عمل کنیم که به تناسب بین تمام نقاط شهرستان توزیع شده باشد و نگاه ما معطوف به بخش خاصی از آن نباشد. از این رو بحث‌های زیادی بر روی انتخاب سوژه‌ها داشتیم و فکر می‌کنم از این نظر، کارِ خوبی از آب درآمده باشد. در واقع هم از نظر سوژه‌ها و هم در تیم تهیه‌ی بازی، از تمام شهرستان نماینده داشتیم!

بعد از تحقیقات و انتخاب سوژه، تیمی سه نفره مسئول انیمیشن‌سازی و برنامه‌نویسی شدند.

rig navard

تهیه‌ی بازی تقریبا چقدر هزینه در بر داشت؟

در کل حدود ۱ میلیون تومان صرف تهیه‌ی بازی شد. از آن جا که تیم تهیه از سوی نهاد خاصی حمایت نمی شد، تمام هزینه را خود بچه‌ها پرداخت کردند.

راهکاری برای درآمدزایی از این بازی در نظر دارید؟

در این بازی قسمت‌هایی برای خرید امتیاز تعبیه شده است. به این صورت که مخاطبان برای استفاده از برخی امکانات بازی، مثل رد کردن مرحله یا دریافت راهنمایی برای حل معماها، باید مقداری از اعتبار خود در بازی را خرج کنند. مخاطبانی که بخواهند اعتبار و امتیاز خریداری کنند، می‌توانند از درگاه‌های پرداخت اینترنتی این کار را انجام دهند.

برای جذب مخاطب، غیر از استفاده از نشان‌های بومی چه تدابیری اندیشیده‌اید؟

در فضای مجازی، خصوصا در مورد بازی‌های رایانه‌ای و بازی‌هایی که در تلفن همراه اجرا می‌شود، مهم‌ترین نکته بعد از جذابیت کار، به‌روز بودن آن است. به همین خاطر ما قصد داریم به صورت ماهانه، نسخه‌های جدیدتر کار را برای جذب مخاطب ارائه دهیم.

علاوه بر این با گفتگوهایی که صورت دادیم، قرار است از سوی شبکه‌ی اینترانت ملی (شباب) حمایتی از این بازی صورت گیرد و از آن طریق به کل کشور فرستاده شود. این کار هم می‌تواند ضمن معرفی بازی به کل کشور، باعث شود مخاطبان بیشتری به آن گرایش پیدا کنند و نقاط ضعف و قوت کار بهتر مشخص شود.

48042_637

غیر از این بازی، چه کارهایی را در دستور کار دارید؟

ما پس از تکمیل این بازی، در صدد هستیم بازی دیگری با رویکرد شخصیت‌محور، با همکاری چند تن از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، تهیه کنیم.

ایده‌ی کار از این قرار است که سعی داریم سخنان رهبری را به صورت انیمیشنی ارائه دهیم. این کار علاوه بر جذابیتی که برای مخاطب دارد، تاثیر عمیق‌تر و بیشتری بر ذهن او می‌گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

آخرین اخبار