با توجه به این که برخی از مدارس گیلان غرب قدمتی بیش از 30 سال دارند به همین دلیل و به منظور اهمیت دادن به حوزه تحصیل و آموزش به عنوان پایه های بنیادین در پیشرفت کشور، باید امر به سازی کلی آنها مورد توجه دولت قرار گیرد.
این مدارس در روستاهایی از دهستان چله و بخش گواور به وفور یافت می شوند. مدارس شیروانی داری که والدین ترس دارند فرزندانشان را برای تحصیل در آنها بگمارند.
علی .پ در گفتگو با خبرنگار مطلع الفجر اظهار داشت: این روستا از دهه های گذشته تنها دارای یک سرایدار است که حقیقتا از وضعیت خوبی برخوردار نیست. وضعیت دستشویی و توالت های آن نابسامان است و کلاسها و فضای آن دارای بافت کهنه ایست که انسان هراس دارد فرزندش را به آنجا بفرستد.
این ساکن روستای چشمه نظامی دهستان چله ادامه داد: سالهاست این مدرسه کهنه در مقاطع ابتدایی فعالیت دارد و هرساله با مختصر تعمیری ناچیز دوباره آن را سرپا نگه می دارند اما ما باید با ترس و لرز فرزندانمان را به آنجا بفرستیم. ما از مسئولان عزیز دولت انتظار داریم به فکر ما روستاییان و دانش آموزانمان باشند.
وی گفت: وضعیت آب خوری نامناسب، دستشویی های غیر بهداشتی و نبود فضای آموزشی محیطی در این مدارس دغدغه هایی را در آغازین روزهای بازگشایی مدارس در ذهن والدین تداعی می کند. این مکانها حقیقتا در شان آنها و تحصیل فرزندانشان نیست.
به گزارش مطلع الفجر، دولت نباید تنها به فکر رنگ آمیزی و جلا دادن مدارسی قدیمی باشد که سالها از عمرشان گذشته و به کهولت عمر دچار گشته اند، بلکه باید به عنوان یک بستر و زیر ساخت پیشرفت آفرین ،در مسیر توسعه و کیفی سازی مدارس گام بردارد.
بی شک بی توجهی به مولفه های حوزه آموزش از جمله بافت فیزیکی مدارس علاوه بر اینکه بی توجهی به کسانی محسوب می شود که فردای جامعه ما را می سازند بلکه باعث شده که هر لحظه بافتهای فرسوده خطر آفرین شوند.
به منظور آگاهی از روند به سازی و تعمیر کلی مدارس فرسوده و موضوعات پیرامونی خبرنگار مطلع الفجرگفتگویی را با مدیر آموزش و پرورش شهرستان گیلانغرب در این خصوص انجام داد.
خیر اله ناصری در گفتگوی خود با خبرنگار مطلع الفجر به ضرورت بهسازی و بروز رسانی مدارس فرسوده و مراکز آموزشی اشاره و در پاسخ به این سوال که عمر متوسط مدارس گیلانغرب چند سال است، گفت: در کل وضعیت عمر مدارس سن پایینی نیست و باید گفت که عمر متوسط مدارس ما در شهرستان بالای 35 سال است.
وی افزود: در سالهای اخیر هیچگونه اقدام کلی در مسیر بهسازی مدارس انجام نشده است اما فقط در بخش مرکزی انهم دو مدرسه تعمیر کلی شده اند که در کل ظرف 10 سال گذشته فقط 5 درصد آنها تعمیر کلی شده اند.
ناصری تاکید کرد: در صورت تامین اعتبار بسیاری از مدارس باید به لحاظ بافت فرسوده و قدیمی مورد توجه قرار گیرند.
با توجه به اهمیت پیگیری مدارس با وضعیت نامناسب فیزیکی و بافت کهنه آنها، مدیراجرایی و مدیر آموزش پرورش در شهرستان که اشرافیت بیشتری به حوزه فضای آموزشی خصوصا مدارس دارند نباید به وضع موجود اکتفا کرده، بلکه رایزنی هایی را برای جذب اعتبارات لازم برای بهبود شرایط فیزیکی مدارس گیلانغرب انجام دهند.