به گزارش پایگاه تحلیلی خبری اطلاعرسانی شهرستان دهاقان “دهاقاننا” به نقل از ایرنا، سیدحسین میرشفیع معتقد است که اگر پیمانکاران و مشاوران در انجام پروژه ها دقت های لازم را انجام می دادند، کیفیت پروژه های اجرا شده به مراتب بهتر از وضعیت موجود بود.
وی که درباره وضعیت راه های روستایی سخن می گفت، کیفیت راه های روستایی را تایید نکرد و گفت: راه های روستایی به ویژه آسفالت آنها از کیفیت لازم برخوردار نیستند در حالی که دانش فنی موجود در کشور بسیار بالاتر از عملکرد آنها است اما در عین حال کیفیت راههای روستایی روندی روبه رشد دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی، ارتقای کیفیت راه های روستایی به ویژه در زمینه آسفالت، فرآیندی است که به زمان زیاد نیاز دارد.
** افزایش دوره تضیمن از 2 به 5 سال
میرشفیع درباره نظارت ها بر اجرای پروژه های راه های روستایی نیز گفت: نظارت های قانونی انجام می شود و هر پروژه ای مشاوران خاص خود را دارد و پیمانکاران موظف هستند وظایف را به درستی انجام دهند اما در عمل همچون سایر عملیات ها، آنچه مورد انتظار است، کارها صورت نمی گیرد که این مشکل به طور عمده از مسایل مالی ناشی می شود.
وی افزود: تلاش می شود برای ارتقای کیفیت، کنترل ها را به فرآیندها منتقل کنیم یعنی به عنوان مثال فرآیند تولید و حمل آسفالت، فرآیند تولید و حمل قیر را مورد نظارت و کنترل قرار دهیم ضمن این که مسیرهایی را که سبب کاهش کیفیت می شود، مسدود کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی سپس از افزایش دوره تضمین پروژه ها از دو به پنج سال خبر داد و اظهارداشت: این افزایش دوره تضمین پروژه بدان معناست که بجای نظارت و کنترل توسط دستگاه های نظارتی، خود پیمانکاران و شرکت های بیمه ای پیگیر ارتقای کیفیت باشند و کنترل های لازم اعمال کنند.
میرشفیع با بیان این که برخی از استانداردها همچنان در کشور ما اجباری نیستند، اظهار داشت: مهمترین این استانداردها، شاخص ناهمواری است بدین گونه که هنوز در ایران شاخص ناهمواری برای جاده های تکمیل شده مورد استفاده قرار نمی گیرد در حالی که این شاخص را باید پیگیری و عملیاتی کرد.
وی پس درباره اقدامات انجام شده برای افزایش کیفیت راه های روستایی، خاطرنشان کرد: تلاش شده تا استانداردهای راه های روستایی با استاندارد سایر راه های کشور یکسان سازی شود که این کار هم اکنون انجام شده و حتی در برخی مواقع استاندارد راه های روستایی نسبت به بعضی از راههای کشور بیشتر است.
** تجمیع پروژه های راه های روستایی
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به تجمیع پروژه های راه های روستایی اشاره کرد و افزود: برای افزایش کیفیت راه های روستایی، اجرای پروژه های راههای روستایی را تجمیع کردیم تا پیمانکاران پروژه های بزرگ تری را در اختیار داشته باشند چرا که این موضوع سبب خواهد شد کار با کیفیت بهتری انجام شود.
** کاهش تلفات در راه های روستایی
وی همچنین درباره افزایش تلفات در راه های روستایی به سبب آسفالت شدن این نوع راه ها گفت: در عمل آمارها این را نشان نمی دهد چون عمده سوانح رانندگی در اثر خطای انسانی و مشکلاتی که در رانندگی وجود دارد و نه آنکه مشخصات هندسی راه ها موجب بروز سانحه رانندگی شده باشد، رخ داده است.
میرشفیع افزود: اگر جاده ای مشخصات هندسی پایین تری داشته باشد به طور قطع راننده ای که با خستگی کمتر و آرامش بیشتر رانندگی می کند بهتر می تواند خودرو را کنترل کند.
وی ادامه داد: در صورت آسفالت راه های روستایی و به فرض این که این راه از کیفیت پایینی برخوردار است، دلیل براین نیست که راننده با سرعت غیراستاندارد رانندگی یعنی راننده باید متناسب با شرایط جاده رانندگی کند و چنانچه شرایط رانندگی بهتر و خستگی کمتر باشد، به طور قطع شاهد رانندگی مناسب و سوانح کمتری خواهیم بود.
وی تصریح کرد: آنچه این ادعا را ثابت می کند این است که با وجود افزایش طول جاده های آسفالته روستایی و همچنین افزایش چندین برابری تردد در این جاده ها، آمار تلفات جاده ای در راه های روستایی به طور میانگین در چهار سال گذشته سالانه 10 درصد کاهش داشته است.
معاون امور روستایی وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: اکنون میزان تلفات سوانح رانندگی در راه های روستایی سالانه حدود یک هزار و 400 نفر است که این موضوع نشان می دهد با افزایش میزان راههای روستایی آسفالته و میزان تردد در آنها، تعداد تلفات کاهش پیدا کرده است.
** تاخیر یک ساله در انجام عملیات خط کشی در راه های روستایی
وی با یادآوری نصب علائم و تجهیزات ایمنی در راه های روستایی گفت: نصب این گونه تجهیزات جزء استانداردهایی است که باید در این راه ها رعایت شود. اکنون به عنوان یک تکلیف از پیمانکاران خواسته شده تا جاده هایی که تحویل می دهند همزمان با آسفالت حتما خط کشی و نصب علائم و تجهیزات در آن صورت گرفته شده باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در عین حال اظهار داشت: در راه های روستایی در ارتباط با خط کشی و نصب علائم و تجهیزات، حداقل ها را اعمال می کنیم و هنوز شرایط برای این کار در حد مطلوب نیست.
میرشفیع با بیان این که طی یک سال گذشته به سبب کمبود اعتبار و شرایط بسیار نامناسب در راههای روستایی عملیات خط کشی انجام نشده است، خاطرنشان کرد: از جمله منابع پیش بینی شده در قانون، اختصاص 60 درصد جرایم رانندگی خارج از شهرها به ایمنی راه ها بوده اما از ابتدای سال تاکنون هنوز هیچ مبلغی از این منابع در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار نگرفته است.
وی افزود: در سال گذشته نیز بیش از 50 درصد این پول پرداخت نشد البته شرایط کشور فعلا به گونه ای نیست که برای دریافت این پول پافشاری کنیم.