به گزارش پایگاه تحلیلی خبری دهاقان بیدار، در خصوص آسیبهای شبکه های مجازی بر روی جوانان و نوجوانان، خبرنگار دهاقان بیدار، مصاحبه تفصیلی با کارشناس شبکه های مجازی داشته است که در گفتگوی قبل گفته شد ورود به شبکه های مجازی نیازمند باید اخلاقی و اجباری است و اکنون ادامه مصاحبه:
دهاقان بیدار: به مشكل در سيستم بينايي به جهت استفاده زياد از موبايل اشاره كرديد علاوه بر اينها هم آيا مشكلات جسمي و يا روحي ديگري دامنگير نوجوانان خواهد شد؟
بله در هر سه زمينه جسمي، رواني و ذهني مشكل هاي عديده اي مطرح هستند، در بحث جسمي علاوه بر مشكل بينائي، مشكل ديسك كمر به لحاظ زياد نشستن و بدنشستن پيش مي آيد، زاويه نشستن فرد بايد حتماً قائمه باشد و فرد حتماً هر دقيقه يكبار به نقطه دوري خيره شود و مدام در حين كار پلك بزند تا چشمهايش آسيب نبينند.
در زمينه ذهني از آنجا كه در شبكه هاي اجتماعي مطالب در گروههاي مختلف، با تكثّر، بي نظمي و از هر دري وارد مي شوند، ذهن فرد آشفته مي شود به عنوان مثال فرد الآن يك طنز خوانده، يكباره يك شعر عارفانه مي خواند، بعد يك مطلب نگران كننده اجتماعي، سپس يك مطلب مهم علمي و …، ذهن فرد آشفتگي بسيار پيدا مي كند، حال شما مقايسه كنيد اين حالت را با زماني كه فرد دارد كتاب مي خواند و يك سلسله بحث مشخص و سيستماتيك را دنبال مي كند.
در مقوله رواني هم كه افسردگي، پرخاشگري، ترس، تنفر، درماندگي، حسادت، احساس گناه، استرس، غرور، گيجي، عصبانيت، تحريك، ترحم، تحقير، شرم، انزجار و … مدام سراغ فرد مي آيد، در حالت عادي مي گويند هر فرد در هر ساعت، 17 احساس مختلف سراغش مي آيد، اما وقتي فرد در شبكه هاي اجتماعي است اين عدد به بالاي صد احساس در ساعت مي رسد كه به شدت سيستم احساسي و رواني را مورد تهديد قرار مي دهد.
دهاقان بیدار: به نظر شما وظيفه والدين در برخورد با فرزندانشان در مواجهه با شبكه هاي اجتماعي چيست؟
مهم تر از هر چيز آگاهي داشتن والدين است، اينكه سواد رسانه اي و سواد اينترنتي، سواد شبكه اجتماعي خود را بالا ببرند، چون اگر به اين مباحث مسلط نباشند به راحتي توسط فرزندان فرزندانشان دور مي خورند، به عنوان مثال مشاهده شده پدر و مادري كه ذوق مي كرده اند فرزندانشان مشغول تحقيق براي جشنواره جوان خوارزمي است، ولي بعد فهميده اند كه فرزندشان مشغول چت با يك دوست مجازي غيرهمجنس بوده است.
دهاقان بیدار: حال كه بحث والدين پيش آمد برخورد والدين زماني كه متوجه شوند فرزندشان دوست غير همجنس دارد، چيست؟
اول بايد تحقيق كرد كه گفتار آنها چيست؟ شايد الزاماً صحبتها و تعامل آنها منفي نباشد و هر چند در بالاي 90 درصد حاالت اين گفتارها پايه عاطفي و حتي جنسي به خود مي گيرد. کلاً در بحرانهايي از اين دست، دوستي پدر و مادر با فرزندشان يك خزانه قوي است كه اينجا مي توان از آن خرج كرد.
برخوردهاي چكشي و تحقير آميز با فرزندان كاري را پيش نمي برد، هر چند وي را براي مدت كوتاه در لاک خود فرو مي برد. صحبتهاي اوليه با فرزند، رفتن نزد مشاور و همچنين طلب استمداد از افرادي كه روي او تأثير دارند، مانند يك معلم از بين معلم هاي او، يكي از افراد فاميل و همچنين پركردن زمان او به طور مناسب بسيار مهم است، چرا كه ريشه اكثر فسادها و سبك سري ها بنا به فرمايش حضرت رسول اكرم (ص) بيكاري است.
دهاقان بیدار: اگر دانش آموزي به فرد غير همجنس خود وابسته شده باشد هم، وضع به همين صورت است؟
اساساً نوجوانان در اين سن زود وابسته مي شوند و حتي طرف، در حد يك بُت برايشان بزرگ مي شود، اخيراً دختري 15 ساله پس از الگوگيري از يكي از شبكه هاي ماهوارهاي و سپس طرح موضوع با دوست پسرش، پدرش را به طرز فجيعي به قتل رسانده بود، در واقع اين مسئله در نوجواني، كه احساس آنها سوار بر عقل و انديشه شان است بيشتر رخ مي دهد و همچنين در خانواده هاي نامتعادل و درحال فروپاشي.
دهاقان بیدار: حال كه صحبت از ماهواره شد، درباره مضرات ماهواره هم لطفاً صحبتي بفرماييد.
بعضي از شبكه هاي ماهواره اي بسيار مخرب هستند، مخصوصاً شبكه هايي كه خانواده را آماج تيرهاي خود قرار داده اند، برخی از اين شبكه ها كه به تعبير يكي از اساتيد همچون لوله هاي فاضلاب معكوس عمل می کنند، فاضلاب را به داخل خانه ها هدايت مي كنند، آثاري دارند كه بعضاً جبران ناپذيرند.
عجيب آنكه خانواده هايي ديدن اين برنامه ها را در حضور فرزندانشان نماد روشنفكري مي دانند! خانواده هايي بوده اند كه آخر شب وقتي فرزندانشان خوابيده شروع به تماشاي اين برنامه ها كرده اند و بعد، فرزند خردسال اعتراف كرده كه من خود را به خواب مي زدم، اين برنامه ها را مي ديدم و تحريك جنسي مي شدم، و يا خانواده هايي كه قفل براي ورود به شبكه ها گذاشته اند، اما فرزندشان به راحتي رمز را پيدا كرده و در اوقات تنهايي فيلم هاي مخرب را مي ديده و حتي سعي كرده با دوستان خود آن كار را انجام دهد، كه همين مسئله به نزاع هاي شديد و … نيز منجر شده است.
در مورد فيلم هاي نه چندان مضر اين شبكه ها هم مشاهده مي شود زيرنويس هاي اين فيلم ها ذهن بچه ها را تهييج مي كند، مخصوصاً مسائلي همچون افزايش قدرت جنسي و … .
دهاقان بیدار:به عنوان سوال آخر نقش مسئولان را درباره چنين فن آوري هايي چه مي دانيد؟
اينكه اولاً از فن آوري ها نهراسيم و روبروي آنها هم جبهه نگيريم، چون فن آوري ها مدام در راهند، فقط به هوش باشيم چگونه اين فن آوري ها به ما كمك بكند نه اينكه به ضرر ما تمام شود.
به گفته مولانا آب در كشتي هالك كشتي است آب اندر زيرش، به سان پُشتي است پس اين مائیم كه مي توانيم با اتخاذ استراتژي هاي مناسب نحوه صحيح استفاده از فناوريهاي جديد را به فرزندان و يا شاگردانمان بياموزيم و در يك فضاي آرام و نه پرتنش اين مسائل را مديريت كنيم.