به گزارش پایگاه تحلیلی خبری اطلاعرسانی شهرستان دهاقان “دهاقاننا” به نقل از ایرنا، به اعتقاد آنها، صنعت خودرو ایران هنوز نمی تواند محصولی تولید کند که به لحاظ قیمت و کیفیت قابل رقابت با انواع خارجی باشد.
علی خاکساری رفسنجانی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در صنعت خودرو باید واقع گرا بود ، هدف را روشن کرد و ارزیابی دقیق داشت. اما روندی که تا کنون در صنعت خودرو ما طی شده است روند امیدوار کننده ای نیست.
این کارشناس خودرو تاکید کرد: مردم و مشتریان راضی نیستند و اصلا نمی خواهند خودرو ملی داشته باشند.
وی افزود: اگر چیزی را به صفت ملی مزین می کنیم باید آن قدر عالی ارایه شود که مردم به آن افتخار کنند.
حمید رضا تقوی نژاد معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو گفت: خودرو زمانی ملی است که مهندسان ایرانی بتوانند هر تغییری در مهندسی آن ایجاد کنند، صادرات آن در اختیار ایران باشد و هر گونه تصمیم گیری در مورد آن برای ایرانی امکان پذیر باشد در حالی که هنوز خودرویی با این ویژگیها نداریم.
وی افزود: صنعت خودرو هم باید با شرکت های خارجی تعامل داشته باشد و هم در کنار آن توان طراحی و تولید قطعه را بالا ببرد تا در نهایت بتواند خودرو ملی تولید کند.
محمد حسن شجاعی فرد موسس و رییس دانشکده و پژوهششکده خودرو گفت: خودرو سمند که از آن به عنوان خودرو ملی یاد می شود، همه چیز آن خارجی است بنابراین تا کنون چیزی به اسم خودرو ملی نداشته ایم.
وی افزود: نباید پس از تحریم به سراغ شرکتهای خارجی رفت بلکه باید به شرکت های ایرانی اجازه داد که برنامه ریزی کنند تا بتوانند قطعه سازی کرده و سپس به تولید خودرو ملی بپردازند.
محمدرضا نجفی منش عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو گفت: خودرو ملی خودرویی است که در داخل طراحی و ساخته شود اما خودروهای ما چنین ویژگی ندارند.
وی افزود: باید به سمتی پیش رویم که با استفاده از توان و تخصص ایرانی خودرو ملی داشته باشیم تا صنعت خودرو بتواند نقش واقعی خود را در اقتصاد کشور ایفا کند.
داوود میرخانی رشتی مشاور انجمن خودرو سازان ایران گفت: اگر فضای کسب و کار در ایران طوری باشد که سرمایه گذار ایرانی حاضر به سرمایه گذاری باشد، سرمایه گذار خارجی هم خواهد آمد.
مدیرعامل سابق ایران خودرو افزود: عده ای به بهانه اینکه پیکان خودرو ملی است، دو سال اجازه ندادند که مطابق قرارداد با شرکت پژو پیش برویم و در این دو سال به جای آخرین مدل اتومبیل پژو، ما به ناچار پیکان بی کیفیت که آلاینده زیادی تولید می کرد را به بازار دادیم.
وی ادامه داد: باید واقع گرا بود و از شعار پرهیز کرد.