دهاقان‌ بیدار
۱۳:۳۵ - شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۲

خودرو ملی آرزویی که هیچ گاه عملی نشد

کارشناسان خودرو شرکت کننده در مناظره تلویزیونی که عصر جمعه به طورزنده از شبکه یک سیما پخش شد بر این عقیده اند که خودرو ملی در حد یک شعار و آرزویی بود که هیچ گاه عملی نشد.

80969417-5370008

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری اطلاع‌رسانی شهرستان دهاقان “دهاقان‌نا” به نقل از ایرنا، به اعتقاد آنها، صنعت خودرو ایران هنوز نمی تواند محصولی تولید کند که به لحاظ قیمت و کیفیت قابل رقابت با انواع خارجی باشد.

علی خاکساری رفسنجانی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در صنعت خودرو باید واقع گرا بود ، هدف را روشن کرد و ارزیابی دقیق داشت. اما روندی که تا کنون در صنعت خودرو ما طی شده است روند امیدوار کننده ای نیست.

این کارشناس خودرو تاکید کرد: مردم و مشتریان راضی نیستند و اصلا نمی خواهند خودرو ملی داشته باشند.

وی افزود: اگر چیزی را به صفت ملی مزین می کنیم باید آن قدر عالی ارایه شود که مردم به آن افتخار کنند.

حمید رضا تقوی نژاد معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو گفت: خودرو زمانی ملی است که مهندسان ایرانی بتوانند هر تغییری در مهندسی آن ایجاد کنند، صادرات آن در اختیار ایران باشد و هر گونه تصمیم گیری در مورد آن برای ایرانی امکان پذیر باشد در حالی که هنوز خودرویی با این ویژگیها نداریم.

وی افزود: صنعت خودرو هم باید با شرکت های خارجی تعامل داشته باشد و هم در کنار آن توان طراحی و تولید قطعه را بالا ببرد تا در نهایت بتواند خودرو ملی تولید کند.

محمد حسن شجاعی فرد موسس و رییس دانشکده و پژوهششکده خودرو گفت: خودرو سمند که از آن به عنوان خودرو ملی یاد می شود، همه چیز آن خارجی است بنابراین تا کنون چیزی به اسم خودرو ملی نداشته ایم.

وی افزود: نباید پس از تحریم به سراغ شرکتهای خارجی رفت بلکه باید به شرکت های ایرانی اجازه داد که برنامه ریزی کنند تا بتوانند قطعه سازی کرده و سپس به تولید خودرو ملی بپردازند.

محمدرضا نجفی منش عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو گفت: خودرو ملی خودرویی است که در داخل طراحی و ساخته شود اما خودروهای ما چنین ویژگی ندارند.

وی افزود: باید به سمتی پیش رویم که با استفاده از توان و تخصص ایرانی خودرو ملی داشته باشیم تا صنعت خودرو بتواند نقش واقعی خود را در اقتصاد کشور ایفا کند.

داوود میرخانی رشتی مشاور انجمن خودرو سازان ایران گفت: اگر فضای کسب و کار در ایران طوری باشد که سرمایه گذار ایرانی حاضر به سرمایه گذاری باشد، سرمایه گذار خارجی هم خواهد آمد.

مدیرعامل سابق ایران خودرو افزود: عده ای به بهانه اینکه پیکان خودرو ملی است، دو سال اجازه ندادند که مطابق قرارداد با شرکت پژو پیش برویم و در این دو سال به جای آخرین مدل اتومبیل پژو، ما به ناچار پیکان بی کیفیت که آلاینده زیادی تولید می کرد را به بازار دادیم.

وی ادامه داد: باید واقع گرا بود و از شعار پرهیز کرد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

آخرین اخبار