دهاقان‌ بیدار
۰۹:۰۷ - دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶

روز جهانی کودک و دغدغه ی مهد کودک ها؛

رنگ باختن محیط اسلامی در مهد کودک ها/ دغدغه ای که خانواده ها از آن غافل هستند

کارشناس علوم تربیتی گفت: تربیت اسلامی همیشه صحیح ترین نوع تربیت است و اگر تربیت اسلامی به طور کامل رعایت شود می تواند بهترین و سالم ترین راهنما برای کودکان در مسیر دشوار زندگی باشد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری دهاقان بیدار، به نقل ازسپاس؛ وقتی پدر ها و مادر ها برای اولین بار در زندگی طمع داشتن فرزند را می چشند خود را برای شیرین ترین و در عین حال سخت ترین دوران زندگی خود آماده می کنند، در واقع کودک به معنای واقعی شیرینی را به زندگی هدیه می دهد و مادر و پدر را با کوهی از مشکلات شیرین مواجه می کند.

شناخت نیاز های درونی و برونی کودک به دلیل تفاوت سنی و دنیای ناشناخته کودکان برای پدر و مادر اولی ها بسیار سخت است اما آنها کم کم  دنیای پیچیده کودک خود را شناخته و تجربه لازم را برای طی مسیر فرزندداری یاد می گیرند.

مهد کودک اولین مکانی است که کودک به نوعی از پدرو مادر خود جدا و به جمعی غیر از خانواده خود اضافه می شود، با شخصی غیر از پدر ومادر خود مواجه می شود و کم کم رفتار های اجتماعی را در درون خود شکل می دهد که در این مسیر نقش مربیان مهد ها و محیط مهد ها می تواند تعیین کننده ترین آیتم برای نوع رفتار های شکل گرفته برای کودک باشد.

اینکه مربی مهد برای آموزش و آماده سازی کودکان و بالابردن سطح یادگیری و هوش کودکان و شخصیت سازی اجتماعی آنها در برخورد با همنوعانشان می تواند بالا ترین کمک را به کودک نماید اهمیت بالای مهد کودک ها را مشخص می کند.

مرضیه ابراهیمی از مربیان باسابقه مهد کودک در شهر شُنبه در گفتگو با این پایگاه خبری گفت: کودکان در اولین برخورد در بدو ورود به مهد ها حرکاتی انجام می دهد که میزان تطابق پذیری آنها را با محیط بیرون نشان می دهد و هنر یک مربی مهد کودک این است که کودکان را در مسیر این تطابق پذیری برای رسیدن به شرایط آرمانی یک کودک کمک کنند.

وی در مورد وظیفه اصلی مربیان در قبال رفتارهای ناهنجار کودکان در مهد ها نیز گفت: بسیاری از کودکان ممکن در ابتدای برخورد با همنوعانشان ناهنجاری هایی مانند ترس از همنوع و یا غریبگی و گوشه گیری را داشته باشند که در این مواقع وظیفه یک مربی  آشتی آنان با محیط و دوستانشان و تربیت اجتماعی آنان می باشد.

آنچه که باید در نظر گرفت این است که محیط ایجاد شده در مهد ها در روان کودکان تاثیر مستقیم دارد و توانایی تطابق پذیری کودکان با محیط اثر مستقیم و کنشی همگرا دارد، یعنی هرچه محیط شادتر و باصفاتر و در عین حال ساده تر باشد یک کودک راحت تر می تواند با آن ارتباط برقرار کند.

این کارشناس علوم تربیتی در مورد ارتباط کودکان با محیط های مهد ها نیز اظهار داشت: محیط مهد ها همیشه برای کودکان باید جذاب باشد و اگر شده ماهانه و یا چند ماهی یکبار آیتمی جدید به آن اضافه شود تا جذابیت آن برای کودکان بالا رود، زیرا یک کودک شوق تجربه اندوزی جدید را با لمس محیط آغاز می کند.

ابراهیمی در مورد تربیت اسلامی در مهد کودک ها تاکید کرد: تربیت اسلامی همیشه صحیح ترین نوع تربیت است و اگر تربیت اسلامی به طور کامل رعایت شود می تواند بهترین و سالم ترین راهنما برای کودکان در مسیر دشوار زندگی باشد، درعین حال پدر و مادر ها هم با این نوع تربیت راحت ترند.

وی اضافه کرد: متاسفانه تربیت اسلامی امروز در مهد ها ی ما کمتر یافت می شود و اگر هم درسی از این مقال تدریس می شود فاصله زیادی با آنچه تربیت اسلامی می نامند دارد، اما این نوع تربیت باید از خانواده ها و اولیا شروع و به محیط مهد ها کشانده شود و مربیان باید در این میان آن را بسط داده و مشوق کودکان در این نوع تربیت باشند.

آنچه می توان از محیط های مهد کودک های امروزی دریافت سایه کمسوی یک محیط و تربیت اسلامی است که در بیشتر مهد کودک های کشور ما حالا دیگر اصلا رعایت نمی شود و این مورد می تواند زنگ خطری برای مهد های ما در کشوری باشد کودکان نسل اول آن با صدای صوت قرآن به خواب می روند و لالایی مادرانشان نوای جنگ خیبر علی(ع) است.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

آخرین اخبار