به گزارش پایگاه تحلیلی خبری دهاقان بیدار، به نقل از تهران نیوز ،مصطفی میرسلیم، رئیس همایش خودروهای گازسوز آسیا و اقیانوسیه لحظاتی پیش در این همایش که در برج میلاد در حال برگزاری است اظهار داشت: از ۱۵ سال پیش که ما به موضوع استفاده از گاز طبیعی در موتورها پرداختیم، یکی از خوشحالیهای ما شخص آقای بیژن زنگنه بود، وی شخصا درباره ساخت موتورهای گازسوز به من مراجعه کرد. من هم به آثار و تبعات این اقدام واقف بودم و تلاش کردم تا موفق باشم، از آن سالها تا به امروز در کشور ما اقدامات خوبی صورت گرفته تا ما بتوانیم به صورت فناورانه از صنعت گازسوز در ترابری استفاده کنیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: برای اینکه ما به خودروهای پایهگاز دست یابیم، نیاز به پشتوانه علمی و نظرات مشاوران جهانی داشتیم. آزمایشهای مختلف دوامش را انجام دادیم، به تجاریسازی برسانیم و تولید انبوه آن را آغاز کنیم.
وی با بیان اینکه تولید کردن خودروی گازسوز باعث هدر رفتن سرمایه میشود گفت: توزیع سوخت گاز طبیعی نیز باید بتواند به وفور صورت بگیرد، خود من فکر میکردم که برای تجهیز این تعداد جایگاه سوخترسانی گاز، صنعت ما باید به طور فعال وارد صحنه شود و با استفاده از تواناییهای داخل و ایجاد اشتغال به رتبه مناسب در دنیا برسد.
میرسلیم با تاکید بر اینکه ما در این زمینه به موفقیت مد نظرمان دست پیدا نکردهایم اما تمام مقدمات آن فراهم است اذعان داشت: من دیروز با آقای شریعتمداری صحبت کردم و از ایشان خواستم که از صنعت گاز طبیعی حمایت کنند و ایشان هم قول مساعد دادند. در زمینه طراحی، ساخت، تولید و بهرهبرداری از ایستگاههای سوخترسانی گاز طبیعی باید کوششهای بیشتری صورت بگیرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ما در قراردادها در اغلب موارد در مذاکره با طرفهای خارجی حداقل از جایگاه برابر برخوردار بودهایم، گفت: در این جا از تمام دانشمندانی که به ما کمک کردند، تشکر میکنم، ۳ یا ۴ سال قبل تعداد مقالات در این مقوله ما به حد خوبی رسید و رتبه نخست دنیا را کسب کردیم. جایگاه ما در دنیا جایگاه رفیعی است. همانور که ذخائر خدادای ما بسیار مهم است، باید تسلط علمی و فنی ما نیز به همان مقدار برسد که باید تلاشهای زیادی را برای تحقق این مورد انجام دهیم.
وی با طرح این سوال که آیا ما به توصیههای سال ۱۳۷۱ اجلاس ریو مبنی بر استفاده از سوخت گاز طبیعی به عنوان سوخت سبز توجه کردیم؟ اظهار داشت: این روند ما تا سال ۸۹ خوب بود و ما هم عمل کردیم. در سال ۱۳۸۹ به تعدادی بیش از ۴۵۰ هزار خودرو سالانه رسیدیم اما امسال، به ۱۵۰ هزار خودرو هم نرسیدهایم؛ این کاهش چشمگیر چه معنایی دارد؟ اگر تولید خودروهای ما به صورت پایهگاز باشد، آلایندگیها نیز کاهش مییابد. مشکل عدم رغبت خودروسازان نیز به سیاست اقتصادی یا اقتصاد سیاسی بازمیگردد.
میرسلیم با بیان اینکه دو سال قبل به وزیر نفت گفتم که ما را پشتیبانی کنید تا ما حرف اول را در صنعت استفاده از گاز طبیعی بزنیم تصریح کرد: امروز از پشتیبانیهای وزارت نفت تشکر میکنم اما ما هنوز به نقطه اوج نرسیدهایم و در این راه باید از سیاستهای وزارت صنعت، معدت و تجارت هم استفاده کنیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خاطرنشان کرد: مسئله محیط زیست و آلایندگی جزو مسائل اساسی کشور هستند، توسعه استفاده از گاز طبیعی در ترابری دیدگاه مناسبی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.