به گزارش پایگاه تحلیلی خبری دهاقان بیدار، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد پورجبار ، کارشناس آسیبهای اجتماعی در گفتوگو با خبرنگار سرویس اجتماعی شبکه خبری تهران نیوز، در ارتباط با روند قارچگونه ترویج شبکههای مجازی در مدارس کشور اظهار داشت: مسالهای که بسیار مورد بحث و بررسی است، مساله چگونگی آموزش در مدارس است، متاسفانه در برخی از این موارد شاهد هستیم، معلمان آموزشی برای راحتی کار خودشان نوجوانان را به کانال تلگرامی خودشان دعوت میکنند، تا نمونه سئوالات را در آنجا دریافت کنند، که در عصر امروز بهدلیل نبود زیرساختها مشکلاتی را ایجاد کرده است.
وی با اشاره به راحتطلبی برخی از معلمان گفت: متاسفانه از زمان حضور شبکههای مجازی برخی از معلمان خودشان را آسوده خاطر کردند و برای انجام تحقیق، نمونه سئوالات امتحانی و حل تمرین، دانشآموزان را به شبکههای مجازی و اینترنت معطوف میکنند، که این امر بهدلیل نبود زیر ساختهای ممکن باعث ایجاد انحراف در نوجوانان میشود.
کارشناس آسیبهای اجتماعی عنوان کرد: مخالف شبکههای اجتماعی بدون زیرساخت هستم، والدینی که نوجوانان خود را بدون آموزش در این مسیر رها میکنند اثرات زیانباری را در آینده متحمل خواهند شد، چراکه نوجوانان در بحران بلوغ بسر میبرند که با دیدن تصاویر نامناسب باعث انحراف جنسی و دل مشغولیهای روح و روان میگردد، امروز زمانش نیست، که بخواهیم افراد را از انجام برخی موارد منع کنیم چراکه منع افراد باعث لجاجت در انجام فعالیتها میشود، بهترین روش استفاده آگاهانه و آموزش مداوم است که باید بستر آن در مدارس و درون خانوادهها شکل بگیرد.
وی در ارتباط با استفاده غیرمنتظره برخی از مدارس از شبکههای اجتماعی گفت: امروزه شاهدش هستیم که مسائل اجتماعی گریبان گیر بسیاری از خانوادهها شده است و آنها هم از این موضوع رنج میبرند، و توانایی رویارویی با آن را ندارند چراکه زیرساخت و چگونگی مقابله با آن را بلد نیستند، ولی با شرایط موجود توانستند تا حدی فرزندان خودشان را منع میکنند، ولی زمانی که برخی معلمان آموزشی برای آسودگی خود، فرزندان را به این شبکهها دعوت میکنند، و فرزندان با مجوزی که از سوی معلم خود میگیرد، والدین را مورد فشار قرار میدهد.
پورجبار در پایان خاطرنشان کرد: معلمان قبل از آنکه دانشآموزان را به این شبکهها دعوت کنند، باید آموزشی برای والدین بگذارند، و نحوه عملکرد صحیح و راههای طغیانگری نوجوانان را به والدین آموزش دهند، و ضمن استفاده از شبکههای مجازی ساعتهای استفاده دانشآموزان مشخص کنند، تا مشکلاتی از قبیل وبگردی و انحرافات اخلاقی ایجاد نشود.