به گزارش پایگاه تحلیلی خبری اطلاعرسانی شهرستان دهاقان “دهاقاننا” به نقل از ایرنا، حمیدرضا کفاش روز چهارشنبه در مورد کاهش لذت درس خواندن در میان دانش آموزان با تایید این مساله مهم ترین عامل جذب دانش آموزان به درسخوانی را خانواده دانست و گفت: وقتی خانواده نسبت به درس خواندن ضعیف عمل می کند قطعا دانش آموز گرایشی به سمت خواندن پیدا نمی کند.
وی یاد آور شد : در برخی خانواده ها شاهدیم افرادی که از تحصیلات بالایی برخوردار نیستند اما از امکانات مالی و در آمد خوبی برخوردارند؛ این مساله را در محاورات خود نیز بروز می دهند و بیان می کنند افرادی که به بدنبال تحصیل می روند بدیخت و آنها که بدنبال نان و بازار هستند از موقعیت مالی خوبی برخوردار خواهند بود.
کفاش با تاکید براینکه اگر محیط های خانواده ، جامعه و مدرسه با هم هماهنگ نباشند هیچ اتفاقی قابل توجهی در حوزه آموزش رخ نخواهد داد اظهار داشت : ممکن است آنچه که در مدرسه می آموزیم در خانواده خنثی ، آنچه که در خانواده یاد می گیریم در جامعه خنثی و یا آنچه که در جامعه و خانواده می آموزیم در مدرسه خنثی شود ، این سه مولفه پیوند ناگسستنی دارد.
وی با تایید اینکه در برخی خانواده ها گرایش به علم آموزی کمرنگ شده است افزود : به نظر باید در این زمینه تجدید نظر جدی صورت گیرد ، خانواده های فرهنگی که با کتابخوانی و روزنامه خواندن سروکار دارند عمدتا فرزندان آنها نیز به مطالعه گرایش پیدا می کنند.
این مسوول در آموزش و پرورش اضافه کرد : تا زمانی که فیلم های سرگرم کننده و وسایل غیر آموزنده وجود دارد درس خواندن سیر نزولی طی می کند ، دانش آموزان در طول یک شبانه روز تنها 4 تا 5 ساعت در اختیار آموزش و پرورش هستند و خانواده ها باید به اندازه همان میزان از ما انتظار داشته باشند.
وی گفت: گاه ممکن است تولید یک فیلم یا یک مقاله آنچه را که یک دانش آموز در مدرسه یا خانواده آموخته است را تخریب و تمام مسائل آموزشی را زیر سوال ببرد . موفقیت و تقصیر را باید هم در جامعه، هم در خانواده و هم در مدرسه تقسیم کنیم اینکه وقتی موفقیم خانواده و وقتی مشکل داریم مدرسه را مقصر بدانیم درست نیست.
کفاش با تاکید بر جذاب ساختن محیط مدارس خواستار تجدید نظر در نظام آموزشی کشور شد.