به گزارش پایگاه تحلیلی خبری اطلاعرسانی شهرستان دهاقان “دهاقاننا” به نقل از خبرگزاری فارس، میزگرد «راهکارهای گسترش عفاف و حجاب در جامعه» با حضور زهرا حکیمیان معاون فرهنگی بسیج جامعه زنان و فرشته روح افزا عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان برگزار شد و در این میزگرد راهکارها و چالشهای موجود بر سر راه گسترش عفاف و حجاب مورد بررسی قرار گرفت.
فارس: اگر بخواهیم آغاز پدیده عفاف زدایی و بی حجابی را بررسی کنیم چه زمانی را میتوان زمان آغاز این پدیده دانست و چه مسیری را طی کردیم که هم اکنون موضوع بی حجابی مورد اعتراض اعضای جامعه قرار گرفته است؟
روح افزا: اینکه آیا ما بحثهای تربیتی را درست انجام دادیم و تمام مراحل تربیتی فرزندان درست انجام شده، پدر و مادرها، آموزش و پرورش، صدا و سیما و دستگاههای مربوط دغدغه عفاف و حجاب را داشتن، کار کردن و هماکنون نوجوانان و جوانان ما این موضوع را نمیپذیرند یا خیر؟ این طور نبوده است، ما بیشتر از آن که بخواهیم در مورد عفاف و حجاب کار محتوایی کنیم کار شعاری و حرفی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم.
فارس: میتوان گفت عفاف و حجاب در ابتدا ریشه تربیتی دارد آیا خانوادهها و نظام فرهنگی و آموزشی ما برای تبیین پایههای فرهنگی حجاب عملکرد قابل قبولی داشته اند؟
روح افزا: در زمان کنونی عفاف و حجاب به صورت درست به کودکان و نوجوانان منتقل نمیشود و به همین دلیل ممکن است آنها این موضوع را نپذیرند وقتی در اجتماع هم مدرسه، مهد کودک و اجتماع نیز عکسالعمل منفی نسبت به پوششهای نامناسب و رفتارهای منافی عفت نداشته باشد آرام آرام بچهها نیز این موضوع را نمیپذیرند و در آنها نهادینه نمیشود.
عفاف و حجاب ریشههای تربیتی دارد که کمتر به آن پرداخته شده است به عنوان مثال در برنامههای تلویزیونی و حتی برنامههای گفت وگو محور اهمیت دین برای خانواده و سالم سازی خانوادهها و در راستای ثبات و ساختن شخصیت و هویت کودکان و فرزندان اطلاعاتی داده نمیشود و روانشناسان هماکنون در برنامههای تلویزیونی در مورد «نه» گفتن زیاد صحبت میکنند و بچهها هم یاد گرفتهآند به جای اینکه به دوستان خود «نه» بگویند به پدر و مادر ها «نه» میگویند یا در مورد حق و حقوق زنان و مردان زیاد حرف زده شده است اما در مورد اینکه آیا در عصر حاضر دین به درد میخورد و باید دین ریشهای و یا ظاهری و در کلام باشد در محتوا به آن نپرداختهایم.
فارس: مسیر حرکت در زمینه ترویج عفاف و حجاب با چه مشکلاتی مواجه بوده است؟
روح افزا: کار درست و حسابی در زمینه عفاف و حجاب نشده است و کاملا مشخص است که 1. اهداف ما معلوم نبوده است 2. هماهنگ عمل نشده است 3. سلیقهای برخورد شده است 4. مقطعی برخورد کردیم و معمولا تابستانها دغدغه حجاب داریم و زمستانها فراموش میکنیم و نمیدانیم که اهمیت حجاب برای خود شخصیت فرد و خانواده چه ثمراتی میتواند داشته باشد یک جمله را حفظ کردیم و همه در مصاحبههای خود آن را عنوان میکنند که «حجاب محدودیت نیست» خدا شهید مطهری را رحمت کند که این جمله را گفت و ما یاد گرفتیم این را تکرار کنیم ولی در جهت تبیین این جمله گامی برداشته نشده است و دستگاههای دولتی و غیردولتی هم آنچنان دغدغهای در این رابطه از خود نشان ندادهاند.
همه جا ما میبینیم نوشته رعایت حجاب اسلامی الزامی است ولی جایی نمیبینیم برای رعایت آن تدابیری اندیشیده شود و فرد متقاعد شود این الزام به نفع خود فرد است ما گزارشهای زیادی داریم که همایش پشت همایش در این زمینه برگزار شده است که این همایشها خروجی لازم و مفید را ندارد.
به عنوان مثال در سازمانهای هواپیمایی خانمهای مهماندار هواپیما با آرایش و لباسهای تنگ فعالیت میکنند و به آنها آموزشهایی داده میشود که رفتارهای خلاف قانون اسلام است و این فرد خطاب به مسافران میگوید لطفا حجاب اسلامی را رعایت کنید اما حجاب مگر تنها پوشش است.
فارس: از تأثیر فیلمهای سینمایی و تلویزیونی نیز نباید غافل بود.
روح افزا: بله، حجاب در قرآن تنها پوشش نیست حجاب در قرآن ابتدا نگاه است، چقدر الان فیلمهای سینمایی و فضای اینترنتی و عکسها و پوسترهای سینمایی ما نگاه حرام را آموزش میدهد. حجاب در قرآن بعد از این، حتی صحبت کردن خانم ها است، هماکنون بحث اختلاط در محیطهای کار ما کجا رعایت میشود در این مورد که دولت میتواند نظارت داشته باشد و رسیدگی به آن برای دولت نباید سخت باشد آیا دولت نمیتواند بر روی کارهای اختلاط برانگیز نظارت داشته باشد که این موضوع کاهش پیدا کند چرا برخی فکر میکنند اگر در هر مجموعهای یک خانم و یک آقا وجود داشته باشند به این ترتیب حق خانم ها رعایت میشود در صورتی که به این ترتیب حق خانوادهها ضایع میشود.
راه رفتن زنان در قرآن آیه دارد و راه رفتن دختران شعیب در قرآن به عنوان مثال آورده میشود در صورتی که قرآن با حضور اجتماعی آنها هیچ مخالفتی نکرده است و آنها همراه و نزد پدر خود کار میکردند و آنها را بسیار تحسین کرده است که اختلاط را رعایت کردن و وارد محیط مختلف نشدند.
در ادامه این میزگرد حکیمیان معاون فرهنگی بسیج جامعه زنان به موضوع عفاف زدایی در جهان اشاره کرد و گفت:
حکیمیان: در موضوع عفاف و حجاب دو اتفاق همزمان رخ داده است یک قدمت زمانی آن است که پدیده عفاف زدایی پدیدهای با حداقل 150 سال سابقه به وسعت جهان است.
عفافزدایی و معنویت زدایی پدیدهای است که یک گروه از آدمها با اهداف سیاسی و اقتصادی و با اهداف شکل دادن به یک نوع جدید از بردهداری و از زنجیره کردن انسانها، پدیده فرهنگی را پیش روی خود قرار دادند.
بر اساس اسناد تاریخی و اسنادی که درد دسترس است پدیده عفاف زدایی پدیدهای با حداقل 150 سال قدمت و در وسعت جهانی است چون وسعت و عمق حمله بسیار گسترده است.
اگر 50 سال رژیم پهلوی از طریق هنر، بالاخص هنر سینما و نقاشی و دانشگاهها و فلسفه زیبایی بیبند و باری، عریانی و اخلاقزدایی را ترویج کردند آنها یک ابراز سخیف بودند که در دستان سایر ابرقدرتها بودند که برای این کار برنامهریزی میکردند.
بنابراین مهار کردن یک پدیده جهانی یک عزم جهانی میخواهد ما در کشور خودمان آدم های مختلف با سلایق و اندیشههای مختلف داریم که در خانواده خود به دنیا آمدند و بزرگ شدند اما فطرت همه انسانها یکی است و با استدلال ثابت شده است عفت ندای فطرت است در زمان تولد عفت به صورت فطری د انسانها وجود دارد و بعد از تولد یا این موضوع نگه داشته میشود و یا زدوده میشود.
فارس: برای مقابله با این پدیده باید چه کرد؟
حکیمیان: وقتی پدیدهای تا این حد گسترده و عمیق است برخوردها هم باید گسترده و عمیق باشد در مسائل فرهنگی دیگر مرز جغرافیایی زیاد مفهومی ندارد و اگر هر کسی به اینترنت دسترسی داشته باشد به فرهنگی که انسان را تحت تاثیر قرار میدهد دسترسی پیدا میکنید.
دشمن در جنگ سخت وقتی تا دم مرز رسید عدهای جان بر کف در مقابل آن ایستادگی میکنند تا جنگ متوقف شود ولی جنگ نرم در اعماق خانههای ما توانایی نفوذ دارد و به راحتی قابلیت مهار شدن ندارد.
ما وقتی با چنین پدیدهای مواجه میشویم عنصری که کارآمدی ما را بالا میبرد این است که واقع گرا باشیم و واقعیتهای موجود را بپذیریم در بعد مثبت عفت ندای فطرت است و در بعد منفی جنگ جهانی و نرم است و هیچ حد و مرزی هم ندارد این واقعیت ها را باید بپذیریم و بر اساس پذیرش آنها فکر کنیم که آیا در چنین شرایطی برگزاری چند همایش میتواند جواب دهد و نوشتن چند جلد کتاب میتواند پاسخ دهد؟
با هر حمله و هجومی باید متناسب با خودش جواب داده شود اگر هالیوود یکصد سال تلاش میکند بی بند و باری ترویج پیدا کند ما چند سال است که داریم در قالب سینما تلاش میکنیم عفاف و حجاب را ترویج کنیم؟
مشکل این است که این جنگ مانند بسیاری از جنگها بیرحمانه است و به کوچک و بزرگ در این جنگ رحم نشده است و حتی به خودشان هم رحم نکردهاند به عنوان مثال اگر فرهنگ عفاف زنان انگلستان بررسی شود متوجه میشوید که از کجا به کجا رسیدهاند یعنی یک زن انگلیسی در زمینه حفظ عفاف و حریم خانواده صد سال گذشته چگونه عمل می کرده و هماکنون چگونه عمل میکند؟
کتابی نیز اخیراً در ژاپن منتشر شده است که نقش غرب در عفاف زدایی زنان ژاپنی را بررسی کرده است وقتی چنین پژوهشی در جامعه انجام شود و در رسانهها و رسانه ملی نیز در مورد آن اطلاعرسانی شود آن وقت مردم متوجه میشوند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.
فارس: راهکار شما برای جلوگیری از گسترش این پدیده چیست؟
حکیمیان: به عنوان راهکار به نظر بنده در کنار اینکه ما باید واقع بینانه فکر کنیم و تصمیم بگیریم هوشمندی و زیرکی هم لازم است و ما باید بدانیم با گروههایی که تا این حد تخصصی برای یکایک کارهایشان از کارشناسان ماهر استفاده میکنند، ما باید چه راهی را پیش بگیریم که مانند یک موج شکن این موج عظیم را از بین ببریم و بنده از یک جهت بسیار امیدوار و خوشحالم و آن این است که وقتی ما تاریخ فرهنگ خودمان را بررسی میکنیم متوجه میشویم که عفت سابقه بسیار قابل ستایش و احترام در حوزه ملی دارد و عفاف زن و مرد ایرانی 8 هزار سال سابقه دارد.
حکیمیان: حجاب و عفاف پدیدهای نیست که با ورود اسلام ایجاد شده باشد و حتی گاهی مطرح میکنند که حجاب و عفاف دستاورد انقلاب اسلامی ایران است که طرح این موضوع در حقیقت توطئه دشمن است، سیاسی کردن عفاف و حجاب توطئه دشمن است در حالی که این پدیده ریشه در چند هزار سال فرهنگ ملی ما دارد و ثانیا توسط اسلام مورد تاکید قرار گرفت ثالثا 50 سال خرابکاری رژیم پهلوی در زمینه عفاف و حجاب به عنوان یک دستنشانده در حوزه فرهنگی را انقلاب اسلامی از بین برد و عفاف و حجاب را احیا کرد و نمیتوان عفاف و حجاب را به عنوان دستاورد بلافصل از نظام جمهوری اسلامی بدانیم.
یک کلاه فرهنگی بر سر جوانان ما گذاشتهاند که میگویند برخی از آیینها این محدودیتها را ندارد اما همه آیینها ضابطه دارد و عفاف و حجاب در تمام ادیانها بایدها و نبایدهایی دارد و اتفاقی که افتاده است.
در ادامه روح افزا با تأیید جهانی بودن پدیده عفاف زدایی در جهان گفت:
روح افزا: اما نکته اینجاست که اگر دنیا نخواهد آن عزم جهانی را شکل دهد ما باید چه کنیم ما یک کشور مسلمان هستیم و وجه امتیاز ما همین است که وقتی آنها میخواستند وارد مرزهای ما شوند فرزندان و جوانان ما بر روی مینها خوابیدند تا دشمن نتواند وارد مرزها شود هم اکنون ما باید روی مینهای فرهنگی بخوانیم که اجازه ورود آنها را به کشور ندهیم و برای مقابله با بی عفتی و بدحجابی نیاز به یک عزم جدی، بسیجی و جبههای داریم که به روی مینها برویم و مسائل حجاب را تبیین کنیم .
اگر در این زمینه خوب عمل کنیم حتی ممکن است بتوانیم به داد زن عالم هم برسیم و الگو شویم و هویت حقیقی زن را به جهان معرفی کنیم چرا باید زن یک جنس دست دوم باشد و این تحقیر زن است که باید دیده شود و اگر پسندیده شد مورد قبول است این چیزی را که برای هدیه و کادو می خوانند در مورد زن در سطح دنیا اجرا میشود و مقداری کمرنگتر آن در ایران در حال اجرا شدن است.
عملهای جراحی زیبایی و لباسهای آنچنانی تنها به خاطر دیده شدن است، ما این بیهویتی را تزریق کردیم و در فرهنگمان چنین چیزی را ترویج کردهایم که اگر اینگونه باشید پسندیده و مقبول است و اگر اینگونه نباشد دیده نمیشوید.